کارخانه آرگو اولین نمایشگاه انفرادی ریرکریت تیراوانیجا هنرمند اهل تایلند را در ایران برگزار میکند. تیراوانیجا به سبب چیدمانهای تعاملی، فیلمها و رویکردی غیرمتعارف در ساخت و کار هنری که در آن مردم غذا به اشتراک میگذارند، استراحت میکنند و با هم موسیقی گوش میکنند یا میخوانند؛ مورد تحسین قرار گرفته است.
ریرکریت تیراوانیجاRirkrit Travanija متولد سال 1960هنرمندی است تایلندی الاصل که در آرژانتین متولد و در اتیوپی، تایلند و کانادا بزرگ شده، تحصیلاتش را در شیکاگو و نیویورک انجام داده و فرهنگ ها و زبان های مختلف در او به هم آمیختهاند. شاید به همین دلیل است که در آثارش بیننده را به شکستن مرزهای میان هنر و زندگی دعوت میکند.
او در فردا سوال است آثاری چون بنرها و تیشرتهای متنی، میزهای پینگ پنگ، پرچمها و برای اولین بار پرفورمنس آشپزی با ترکیب مواد اولیهی مشترک در غذاهای تایلندی و ایرانی را ارائه میکند. رویکرد چندگانهی تیراوانیجا بر گردهمآوردن مردم متمرکز است تا همانطور که خودش میگوید:
«اشیا و کارهای هنری کمتر ولی روابط انسانی بهتر و غنیتر ایجاد کند.»
عنوان نمایشگاه برگرفته از نام آلبوم موسیقی جاز آزاد اثر اورنت کلمن (۲۰۱۵ – ۱۹۲۰) به سال ۱۹۵۹ است که شامل بیانی است که ارادهی آزاد ما و توان تغییر را تصدیق میکند. تیراوانیجا با استفاده از علائم متنی در کارهای هنریاش از مخاطبین میخواهد برای کشف معنی، فعالانه بر تجربیات و ایدههای خود تکیه کنند. او جایی میگوید: «من معمولاً کارهای متنی خود را بهعنوان علائم جادهای توصیف میکنم؛ مثل وقتی که در یک بزرگراه رانندگی میکنید و از کنار تابلویی بزرگ عبور میکنید و هر کلمهای که روی آن نوشته شده را میخوانید… همیشه برای من جالب بوده که چگونه آنها در میان ناکجاآباد، ناگهان ظاهر میشوند.»
از اوایل دههی ۹۰ میلادی، او آثاری خلق کرده که مردم را به «بازی کردن» و تجربهی بازی احتمالات دعوت میکند. در یکی از آثار خود: بدون عنوان ۲۰۱۲ (فردا سؤال است) با اجرای مجدد اثر مفهومیاش با عنوان انجمن پینگ پنگ (۱۹۷۰) که برای اولین بار در براتیسلاوا در چکسلواکی سابق به نمایش گذاشته شد، به هنرمند اسلواکی جولیوس کولر (۲۰۰۷ – ۱۹۹۳) ادای احترام میکند و مسابقات پینگ پنگ را ترتیب میدهد تا مردم جمع شوند و ملاقات کنند. نسخههایی که در تهران به نمایش درآمده است به زبانهای فارسی، ارمنی، عربی (سه زبان از میان زبانهای زنده در ایران) و انگلیسی تولید شدهاند.
او در تهران، همچنین بازسازی اثر ضد-هپنینگ جولیوس کولر بهنامUniversal Futurological Question Mark (U.F.O) (۱۹۷۸) را به نمایش میگذارد. کولر در این کار از کودکان خواسته بود علامت سوال بزرگی روی زمین بیآفرینند. در نمونهی ایرانی، این کار در شهر تتکابن در کنار درخت فیلم خانه دوست کجاست؟ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۵) اجرا شده است. کاغذ دیواری قرارگرفته در نمایشگاه برگرفته از مستندات این اجراست.
تیراوانیجا قالبهای مرسوم نمایشگاهی را به نفع تعاملات اجتماعی، از طریق اشتراکگذاری فعالیتهای روزمره مانند آشپزی، غذا خوردن و خواندن واژگون میکند. کار او با ایجاد محیطهایی که اولویت کار و شی هنری را رد میکند و در مقابل بر ارزش جمعشدن افراد از طریق اقدامات ساده و گردهماییها تمرکز میکند؛ انتظارات پیرامون کار، استعداد هنری و ایدههای پذیرفتهشدهی تاریخ هنر و زیباییشناسی غرب را به چالش میکشد. تیروانیجا عضو هیئت علمی دانشکدهی هنرهای زیبا در دانشگاه کلمبیا است. او در ایجاد یک پروژه آموزشی-اکولوژیک معروف به The Land Foundation، واقع در نزدیکی چیانگ مای (تایلند) نقش داشته است. ریرکریت نمایشگاههایی در موزهی Guggenheim در نیویورک، گالری Serpentine در لندن، موزهی ملی مرکز هنر Reina Sofía، موزهی LACMA در لس آنجلس، موزه و بوستان مجسمه Hirshhorn در واشینگتن دی.سی و بنیاد LUMA در آرل داشته است. در حال حاضر نمایشهای انفرادی او در مرکز هنرهای معاصر MoMA PS۱ و بنیاد Phi در مونترال در حال برگزاری است.
نمایش گالری در اندازه بزرگ
نظرات