آسو:

پرویز نیکنام

تأسیس دستگاه تلویزیون موجب خرسندی است زیرا به بسط معلومات و اطلاعات عمومی و تربیت کودکان کمک شایانی خواهد نمود. باید در تنظیم برنامه‌ها کمال دقت به عمل آید تا از هر حیث، کافی و شایسته باشد و هم باید هرچه زودتر این دستگاه در نقاط دیگر دایر شود تا اهالیِ کشور همه از آن بهره‌مند گردند. از شرکت تلویزیون ایران که این خدمت پرزحمت را بر عهده گرفته و در مدت کوتاهی انجام داده، قدردانی می‌نمایم.

ساعت پنج بعدازظهرِ جمعه ۱۱ مهر ۱۳۳۷ «تلویزیون ایران» با این پیام محمدرضا شاه در خیابان وزرا در تهران به‌عنوان اولین تلویزیون کارش را در ایران شروع کرد؛ تلویزیونی که با سرمایه‌ی حبیب ثابت راه افتاد و روزی چهار ساعت، از ساعت شش بعدازظهر تا ساعت ده شب، برنامه داشت.

در مراسم افتتاح تلویزیون ایران، منوچهر اقبال، نخست‌وزیر وقت، هم در پیامی گفت:

در حال حاضر و در محیط کنونیِ مملکت که صاحبان سرمایه با اطمینان و اعتماد مطلق سرمایه‌های خود را در راه‌های مختلف به کار ‌می‌اندازند، فرصت مناسبی برای سرمایه‌داران منورالفکر و فرهنگ‌دوست فراهم شده است که رشته‌هایی نظیر تلویزیون را در نقاط مختلف مملکت و شهرستان‌هایی که زمینه‌ی پیشرفت این رشته وجود دارد، ایجاد کنند.

نخست‌وزیر همچنین گفت:

جای کمال خوشوقتی است که آقای حبیب ثابت، دارنده‌ی تلویزیون ایران، در این راه پیش‌قدم شده‌اند و سرمایه و نیروی خود را در راهی به کار انداخته‌اند که هدفش توسعه‌ی هنر و فرهنگ و بالابردن سطح اطلاعات عمومی و ایجاد وسیله‌ی سالمی برای تفریح است. امید است این دستگاه در مراکز عمومی و سازمان‌های آموزشی نیز مورد استفاده قرار گیرد تا کسانی هم که قدرت خرید دستگاهِ گیرنده را ندارند، بتوانند به‌طور منظم از برنامه‌های آموزنده‌ی تلویزیون استفاده کنند.

بنا بر گزارش روزنامه‌ی اطلاعات، حبیب ثابت پس از تشکر از شاهنشاه، نخست‌وزیر و وزیر پست و تلگراف و تلفن، گفت: «به روانِ روشنِ دانشمندان و نوابغی که در نتیجه‌ی افکار بلند و همت والا ما را امروز از این اختراعِ شگفت‌آور بهره‌مند ساخته‌اند، درود ‌می‌فرستم.»

ثابت گفت:

جای بسی خوشوقتی است که تأسیس این دستگاه به سعی و عمل کارکنان ایرانی صورت گرفته و ما تنها به سه نفر متخصص از خارج احتیاج داشتیم. اشکالات فراوانی که برای تنظیم برنامه‌ها در پیش داریم، بر همه‌کس مشهود و چنان واضح است که محتاج به شرح و توضیح نیست. این است که از طرفی، دست نیاز به دامان صاحبان ذوق و هنر دراز ‌می‌کنم و از طرف دیگر، هرچه بتوانیم در شناختن هنر و تشویق هنرمندان خواهیم کوشید. و اما شما بینندگان و شنوندگان عزیز، اگر وقتی قسمتی از برنامه را مطابق سلیقه‌ی خود نیافتید، با درنظرگرفتن اشکالات و این نکته‌ی مهم که ذوق و سلیقه‌ها مختلف است، بر ما ببخشید.

بعد از پخش این پیام‌ها، فیلمی از سفر ژاپنِ محمدرضا پهلوی پخش شد و به این ترتیب، اولین تلویزیون بخشِ خصوصیِ ایران، به‌نامِ «تلویزیون ایران»، کارش شروع شد. ایرج ثابت، فرزند حبیب ثابت که در دانشگاه هاروارد آمریکا درس خوانده بود، مدیریت تلویزیون ایران را بر عهده داشت.

برو به آدرس