طرحی از هادی حیدری

بازدید جنجالی ضرغامی از مخزن موزه ملی؛ وزیر میراث فرهنگی!

کیهان لندن: با یک دست نگه داشتن یک ظرف تاریخی متعلق به دوران ایران باستان و با قدمت ۴۵۰۰ سال و یک النگوی ۲۵۰۰ ساله توسط عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری انتقادها را برانگیخته است. کارشناسان می‌گویند، ضرغامی برای میراث فرهنگی ایران از زلزله‌ی ۸ ریشتری نیز خطرناک‌تر است!

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بازدید از مخزن موزه ملی، اشیای تاریخی متعلق به دوران ایران باستان و با قدمت ۴۵۰۰ ساله و ۲۵۰۰ ساله را با یک دست نگه داشته و بالا گرفته تا نمایش «فرهنگ» بدهد! انتشار ویدئوی این بازدید که با هدف تبلیغات برای ضرغامی منتشر شده، اکنون با انتقادهای جدی نسبت به رفتار وی که نشانی از «فرهنگ موزه رفتن» ندارد، مواجه شده است.

وزیر میراث فرهنگی، یک اثر ۴۵۰۰ ساله و یک النگوی ۲۵۰۰ ساله را از قفسه‌های مخزن موزه بیرون کشیده و به تماشا پرداخته! او چنان بی‌اعتنا با یک دست کاسه تاریخی را به دست گرفته و با مدیر موزه صحبت می‌کند که گویا یک کاسه آش را در دست دارد! شاید کاسه آش را با دقت و توجه بیشتری در دست می‌گرفت! این ویدئو و رفتار وقتی بیشتر نگران‌کننده می‌شود که ضرغامی یک مقام حکومتی است و مسئولیت کل میراث فرهنگی ایران، به عنوان یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های جهان، بر عهده‌ی وی گذاشته شده است!

ضرغامی در جریان این بازدید که ۲۷ فروردین‌ماه انجام شده، قطعات تاریخی ارزشمندی را نشان می‌دهد که همچنان از دیدرس مردم و نمایش در موزه‌ها دور مانده است. یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین این آثار، جام سفالینی است که به گفته کارشناسان به عنوان کهن‌ترین «انیمیشن» جهان شناخته می‌شود. این جام سفالین از گوری ۵ هزار ساله در شهر سوخته، نزدیکی‌های زابل کشف شده است >>>