صاحبِ آرشیوِ بزرگی‌ از روزنامه‌های مختلفِ چاپِ ایران هستم، گاهی‌ برای کسبِ منبع ـــ بدانها سر می‌‌زنم، دیشب این تکه خبر را دیدم که مربوط به ۱۴ بهمن ماه سالِ ۱۳۴۱ خورشیدی است.

خبر آنچنان ناراحت کننده است که انگاری همین روزها اتفاق افتاده است، هنوز امروزه روز ازدواج دختر بچه‌ها در ایران رواج دارد. مطابق با آمار، تعداد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در بهار ۱۴۰۰ خورشیدی با حدود ۳۲ درصد رشد در مقایسه با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته به ۹۷۵۳ ازدواج رسیده است.

طی شش ماهه نخست امسال؛ ۷۴۷ ولادت برای مادرانی که زمان ثبت تولد فرزند خود ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته‌اند ـــ به ثبت رسیده که از این تعداد ۲ ولادت به مادران ۱۰ ساله، ۷ ولادت به مادران ۱۱ ساله، ۲۰ ولادت به مادران ۱۲ ساله، ۱۲۰ ولادت به مادران ۱۳ ساله و ۵۹۸ ولادت به مادران ۱۴ ساله معطوف می شود.

خمینی در سال ۱۳۵۷ خورشیدی قانونِ سن رسمی ازدواج در ایران را لغو کرد، تا سال ۷۹ خورشیدی نکاح قبل از بلوغ به شرط رعایت مصلحت توسط ولی طفل جایز شناخته شده بود. در این سال مجمع تشخیص مصلحت نظام قانون فعلی را تصویب کرد که بر اساس آن ازدواج دختران در ۱۳ سالگی و پسران در ۱۵ سالگی با اجازه ولی و تشخیص دادگاه مجاز است.

این خبرها افتضاح و اسفناک است، کاملا مشخص است که ازدواج دختر بچه‌ها در ایران ـــ با پشتوانه حکومتی روبرو است، حتی معاون امور زنان دولت ابراهیم رئیسی در یکی از مدارس دخترانه تهران، به تشویقِ کودک همسری پرداخته و گفته که از اکنون برای زندگی و خانواده‌ای که می‌خواهید تشکیل دهید، برنامه‌ریزی کنید… بسیاری از کودکان؛ در مناطق فقیر نشین به اسم ازدواج در برابر شیربها و مهریه ای دندان گیر برای پدر خانواده مجبور به ازدواج می شوند، کاری هم از دستِ کسی‌ بر نمی‌‌آید، مگر اینکه ایرانیان قیام کنند.

نمی‌ دانم این دختری که تصویرش را می‌‌بینید چه سرنوشتی در انتظارش بود، مشغولِ پیدا کردنِ اخبارِ دیگری از او هستم، چه مملکتی این اسلامیون برای ما ساختند.