اینگه مورات، عکاس زن اتریشی بود که در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی به ایران سفر کرده و تصاویر جالبی را از مناطق مختلف ایران؛ از جمله شهرهای آبادان و آغاجاری ثبت کرد.

در آخرین روزهای سال ۱۳۳۴ خورشیدی یکی از اولین عکاسان زن آژانس عکس مگنوم به خاورمیانه رسید. او که آرزو داشت به دنبال رد پای مارکوپولو تا چین سفر کند با قرار اقامتی دو ماهه روز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۳۴   وارد ایران شد. کسی که شش سال بعد به عنوان همسر آرتور میلر (نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی) جای مرلین مونرو را گرفت. عکاسی خود آموخته و علاقه مند به هنر و فرهنگ مشرق زمین؛ اینگه مورات بود.

شصت سال قبل با ماموریتی از طرف مجله آمریکایی هالیدی عازم خاورمیانه شد و نوروز سال ۱۳۳۵ خورشیدی را در ایران بود. وی در این مدت از تهران به ورامین، کرج، قزوین، رشت، حاشیه دریای خزر و چالوس رفت سپس به تهران بازگشت و به قم، کاشان، یزد، اصفهان، شیراز، آبادان، آغاجری و... سفر کرد. در این سفرها از فرهنگ بومی و مردم ایران عکاسی کرد.

عکسهای مورات از آبادان، رفاه و زندگی در سایه نفت، بیانگر سطح متوسط به بالای کیفیت زندگی در مقایسه با سایر مناطق ایران است. حضور پر رنگ اتباع بریتانیایی و فرهنگ غربی در این آثار مشهود است.

حضور مورات به عنوان اولین زن عکاس در سیستم مردانه مگنوم تا به امروز در یاد و خاطره ها باقی مانده است. در تصویر بالا ـــ وی را در قم با چادر در حرم حضرت معصومه مشاهده می‌‌کنیم.