ایران وایر:

بیش از ۱۴‌‌‌هزار مهد‌کودک، به کودکان ایرانی پیش‌دبستانی خدمات آموزشی، تربیتی و مراقبتی ارائه می دهند. نیمی از مهد‌های کودک در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند.

لاله افتخاری، نماینده اصول‌گرای مجلس ایران، در همایش ملی برترین‌های مدیریت روستایی که سال گذشته برگزار شد، تأسیس مهد‌های کودک‌ در شهرها و روستاها را برنامه‌ریزی دشمن دانست تا فرزندان را از مادران جدا کنند. او معتقد است که دامن مادر برای تربیت کودک بهتر از مهد‌کود‌ک‌ است.

آذر ماه سال گذشته، محمد نفریه، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اولویت بیش از ۹۵ درصد مهدهای کودک را آموزش‌های دینی و قرآنی اعلام کرد.

در شرایطی که آموزش در کشورهای پیشرفته و به‌خصوص در مقاطع ابتدایی و پیش از آن، هر روز بیش‌تر از گذشته از جنبه‌های دینی و ایدئولوژیک تهی می‌شود تا جهان ذهنی کودکان تحت تأثیر این آموزه‌ها قرار نگیرد، گویا جمهوری اسلامی قصد دارد این جنبه‌ها را جایگزین بازی، شادی و پویایی کودکان کند.

ارائه این آموزش‌های ایدئولوژیک حتی می‌تواند با اعلامیه جهانی حقوق کودک در تضاد باشد چرا که اصل دهم این اعلامیه می‌گوید: "كودک باید در مقابل‌ هر گونه‌ اعمال‌ و رفتاری كه‌ ترویج‌ تبعیض‌ نژادی‌، مذهبی و ... را ممكن‌ سازد، حمایت‌ شود ...." ارائه آموزش‌های ایدئولوژیک به کودکان اما خود می‌تواند زمینه‌ای برای ترویج تبعیض مذهبی باشد.

مادر تهرانی هم می‌گوید: "دنیای فرزند دختر من متناقض است. من تلاش می‌کنم به او آزادی عمل بدهم تا توانایی‌هایش را بشناسد اما موفق نمی‌شوم چون مربی مهد‌‌کودک هر روز از محدودیت‌های جنسی‌ حرف می‌زند. او همه چیز را طبقه‌بندی شده و بر اساس زن یا مرد بودن می‌سنجد." او از یک جامعه در هم سخن می گوید: "پرورش در کلاس‌های موسیقی و رقص با مربی‌های آموزش ندیده مهد‌‌کودک به اضافه چندین ساعت کلاس‌های تربیت دینی."

برو به آدرس