رادیو فردا:

محمد اسلامی، معاون فنی دفتر سلامت جمعیت و رئیس اداره باروری وزارت بهداشت، از تشکیل ستادی در این وزارتخانه خبر داد که قرار است به بررسی مسئله «ازدواج سفید» و چند مسئله دیگر بپردازد.

به گزارش روز سه‌شنبه ۴ خرداد خبرگزاری ایلنا، محمد اسلامی در گفت‌وگو با این خبرگزاری گفت که این ستاد با ریاست قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی تشکیل شده و «احتمالاً در آینده نزدیک گزارش‌های آن اعلام می‌شود.»

در سال‌های اخیر برخی رسانه‌های ایران از افزایش «ازدواج سفید» که به «هم‌باشی» نیز معروف است و به معنای زندگی زنان و مردان بدون ازدواج رسمی در یک خانه است، خبر داده‌اند.

برخی از جوانان از این طریق با گریز از مراسم ازدواج و تعهدات قانونی ناشی از قرارداد ازدواج با یکدیگر بر اساس نوعی پیمان عاطفی زندگی مشترک دارند و اصطلاح ازدواج سفید نیز به این معنا که سندی در این رابطه رد و بدل نشده و شناسنامه‌ها در بخش ازدواج و طلاق سفید می‌مانند. 

روزنامه جهان صنعت ۲۵ مرداد سال ۹۳، در گزارشی از «افزایش همخانگی مجردهای غریبه» و «زندگی سفید» در تهران خبر داده و آن را یک «ضرورت اقتصادی موقتی برای گذران زندگی» توصیف کرده بود.

به نوشته گزارش روز سه‌شنبه ایلنا، محمد اسلامی در ادامه سخنان خود اضافه کرد که «در ازدواج­‌های سفید افراد معمولاً بچه­‌دار نمی‌شوند و زمان فرزنددار شدن را از دست می‌دهند.»

وی اظهار کرد: «با افزایش ازدواج‌های سفید، انتظارات مبنی بر ارتقا میزان باروری در کشور محقق نمی­‌شود و اگر تعداد افرادی که ازدواج سفید دارند زیاد شود، تأثیر منفی آن روی نرخ باروری کلی بیشتر است.»

برو به آدرس