:: English Version - ورژن انگیسی

   

نگارنده : مجید برادر

 

بیدادی (بی عدالتی) میتواند به آسانی فراگیر و به قانون کشور دگرش یابد. همانطور که بزرگوار دکتر مارتین لوتر کینگ به شیوائی بیان نمودند، " قانونی که نا عادلانه است قانون نیست". همانند با آن، توماس جفرسون یادآور گردید که، "وقتی بیدادی قانون شود، نا پیروی و مقاومت مسئولیت می شود".

 

بیدادی نهادینه شده داد و عدالت اجتماعی است (برگردان این نگارنده)"، این یک  گفتار پارسی حکیمانه ای نیز برای داد می باشد. این گفته اشاره ای است به یک جوهربنیادین اخلاقی - دقیقا، خواستار ارزش نهادن به پذیرفتن مسئولیت فردی است. انسانیت ما، ما را فرا می خواند تا شهروندانی پایبند و هوشیار باشیم. بمنظور پیشگیری، بی اثر نمودن، و چیرگی بر بیدادی، نداهای با وجدان و پرشور باید وجود داشته و فعال باشند. در هر جامعه، لازم است تا شهروندان آن مداوم و پیوسته توانمند شوند تا خود ابراز کنندگان پایبند و پرشور حقیقت ونیز برای درک، پشتیبانی و پایداری آزادی، آزادگی، و داد - عدالت برای همه تبدیل شوند. در اینجا، مبانی الزام و پایبندی پررنگ میباشند.

 

بنا بر این دلایل، نیاز ژرف و شایانی به افراد، گروه ها و ارگانهای جامعه وجود دارد تا که مداوم در ترویج، تشویق و نهادینه کردن مبانی اعلامیه جهانی حقوق بشر و فرهنگ آن بکوشند.

 

با اندیشیدن به چالش های بیشماری که این پیگیری نیاز دارد، گروه رسانه ای 12 گلبرگان - یک نهاد منصفانه (equitable)  ترویجی و تشویقی - در تلاش بوده وهست تا یک پشتیبان مثبت برای فرهنگ حقوق بشر و مسئولیتهای آن برای همه و در همه جا، و پشتیبانی نیرومند برای حقوق و آزادی های فردی (استقلال فردی - خودگردانی) باشد.

 

این اقدام پیشنهادی که خواهان حمایت سرمایه گذاران اجتماعی و مسئول برای خواستار ترویج و پرورش مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر به ویژه  فرهنگ  بارز آن و نیز توانمند سازی افراد میباشد، می تواند گروه رسانه ای 12 گلبرگان را در گسترش و توسعه تلاش های ترویجی و تشویقی کنونی خود توانا سازد. با کمک حامیان خود، 12 گلبرگان و با همیاری آنان تلاش خواهد نمود تا دراین سده، حقوق بشر برای همه و در همه جا را ترویج و تشویق نماید.

 

12 گلبرگان به توانمند سازی افراد تنگدست ازامتیازات برابراجتماعی پایبند شده است که تا به حقوق مسلم زندگی و آزادگی فردی خود (و دیگران) مهر بورزند، که رویا های فردی خود برای شاد بودن را پیگیری و با ارزش بدانند، و به جامعه، محیط زیست، و جهان با بازخورد سازنده  یاری نمایند. 12 گلبرگان هم بخشی های (contribution) بنیانی و کنش های مردمی از پایین به بالا برای بهبودی تمدن انسان ها ومحیط زیست را تشویق می نماید.

 

با این دیدگاه، گروه رسانه ای 12 گلبرگان استراتژی وتوسعه برنامه خود را فراهم نموده است:    

 

12 گلبرگان بر آن است تا یک نهاد ترویجی و تشویقی جهانی، از پایین به بالا، غیر انتفاعی دارای مسئولیت اجتماعی و کاربردی در ایالات متحده آمریکا باشد. این نهاد تمایل دارد به یک سازمان رسمی نا تبعیض آمیز، فرا جناحی، غیر دولتی فرگشت (evolve) نماید. پایبندی و آرمان 12 گلبرگان؛ ترویج، تشویق و نهادینه کردن فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن و نیز فرهنگ مدارا (که زیربنای آن پاک سرشت بودن و فروتنی است) میباشد. براساس مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و از راه بنیان ها و پلت فرم های رسانه های اجتماعی در دسترس همگان، 12 گلبرگان میتواند تلاشهای ترویجی و تشویقی خود را با دسترسی به ا فراد بسیار در سراسر جهان تقویت نماید.

 

از بدو گشایش به کار آن تا به امروز، فرهنگ بنیادی و سازمانی 12 گلبرگان فراگیر و مشارکتی بوده است. پروژه های ترویجی و تشویقی برونداد شده توسط 12 گلبرگان گواهی است بر مشارکت وهمکاری شگرف افرادی  که خواهان ترویج و تشویق مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر هستند. مشارکت کنندگان از بسیاری از نقاط جهان (اگر چه در درجه اول از ایرانیان خارج و پراکنده از کشور) هستند.

 

در حالی که مشارکت کنندگان (interdependent) خودگردان و نیز به هم وابسته 12 گلبرگان همکاری نیک کارانه ای با دیگر افراد هم پیمان وهم اندیشه دارند، فقدان وجود بودجه بسنده سدی در برابر رشد و پیشرفت های بزرگ سازمانی این تلاش اجتماعی پایین به بالا است. زمان ان فراسیده است که 12 گلبرگان را به یک نهاد توانمند تر، پویا تر وهمیشه پا یدار ترادیسی (transform) و پا برجا نمود - سازمانی که می تواند چرخ پیشرفت خود (یعنی:با نشانوندهای ارزشی) را به حرکت درآورد وانجام  پروژه های خردمندانه  و بسیاری از اقدامات شایان تر را برعهده گیرد.

 

برای تبدیل شدن به یک نهاد ترویجی و تشویقی با مدیریت شایانی و با شایستگی اداره  نمودن، سه فرسخ شمار (milestone) استراتژیکی زیر فراندیشه (envision) گردیده اند :

 

فاز 1: " گشایش  و کارآفرینی" 
فاز 2: " بینش (intuition) وآزمودگی با افزایش کاربردی "
فاز 3: " برنامه ریزی فراگیر و پیشرفت مدیریت"

 

فاز اول به پایان رسیده است. فاز دوم در روند گردش، و فاز سوم در گام پیشنهادی میباشد. 12 گلبرگان کار گشایشی خود را در اوایل سال 2007 آغاز نمود. از آن زمان افراد همفکر و علاقه مند به گمارش (mission) و اهداف خود در ترویج و تشویق فرهنگ حقوق بشر را یافته است. با شرکت و گفت و شنود در رسانه های اجتماعی، همکاران گرد هم آمده  و دایره یک گروه با هدف را تشکیل داده اند. با این موفقیت، تلاش دایره افقی همکاران پی آ مد ایجاد پروژه های بیشمار ترویجی و تشویقی را داشت که به صورت گسترده در بنیان ها و پلت فرم های رسانه های اجتماعی مختلف منتشر گردیده اند. 12 گلبرگان موفق به پیشبرد گمارش و اهداف خود از روش فرم وایفای نمونه کاری پروژه ها، وبسایت، فیس بوک، توییتر، و کافه پرس مربوط به گروه رسانه ای 12 گلبرگان گردیده است. هر کدام از این پلت فرم ها (platform) کار و اهداف 12 گلبرگان را ترسیم مینماید. جستجوی گروه رسانه ای 12 گلبرگان در گوگل (Google)  نیز تولیدات پروژه های تولید شده ترویجی و تشویقی فرهنگ حقوق بشر و فعالیتهای ترویجی در اینترنت و دیگر وبسایت ها بوسیله حامیان، آنها را به نمایش میگذارد.

 

از سال 2007 تا 2010، 12 گلبرگان یک فیلم کوتاه گرافیک با عنوان، " فرهنگ حقوق بشر" که مستندی بر رویدادهای کلیدی در توسعه حقوق بشر در سراسر جهان و مبانی بنیا دی اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد  را نگارش و تولید نمود. آغاز آن با استوانه ی کورش بزرگ در سال 539 قبل از میلاد و تا به امروزه بودن آن ادامه می یابد - بخش تاریخی این فیلم نمود میدهد که حقوق بش نه یک مفهوم غربی و نه شرقی است و متعلق به همه بشریت است. این پروژه موفق ترویجی و تشویقی برآمد جلب توجه بسیاری از مشارکت کنندگان و حامیان جدید به 12 گلبرگان گردید.

 

12 گلبرگان بر این باور است که با بسیاری از پروژه های فرهنگی واجتماعی رسانه ای خود، اجتماعات ویژه ای را هدف ترویجی وتشویقی قرار داد به اهداف مقدماتی خود دستیابی یافته است.  لطفا توجه داشته باشید که اقدام اثبات علمی از ارزیابی بردی (impact) فعالیتهای تا کنون گروه رسانه ای 12 گلبرگان در ترویج و تشویق فرهنگ حقوق بشر و مسئولیتهای آن برای فرگشت و پیشرفت اجتماعی در این برهه بسیار دشوار می باشد. پروژه های ترویجی و تشویقی که همپیوندی با استراتژی های توانمند سازی (empowerment)، گنجایش سازی (capacity building) و پایبندی به تعیین سرنوشت (self-determination) دارند بسی بر خورد نا مستقیم  و بلند مدت را دارا میباشند. با مشاهده از درون این لنز، برخی داده های آماری در زیر آمده است:

 

تا 15 ژانویه 2012، 3831 صفحه فیسبوک (برخی از کاربران دارای صدها تا هزارها نفر دوست میباشند) فیلم گرافیکی "فرهنگ حقوق بشر" را به اشتراک نهادند. از آن زمان به بعد، فیسبوک نمایش گزارش دیجیتال شمارش اشتراک ها را متوقف نمود. با این حال، 12 گلبرگان اطمینان دارد که افراد و فعالان حقوق بشر و گروه های بیشتری این پروژه ترویجی و تشویقی را به اشتراک نهاده اند. تا تاریخ 5 دسامبر 2014 شمارشگر بازبینی یوتیوب 12 گلبرگان تعداد بینندگان این فیلم گرافیکی ترویجی و تشویقی را 14,345 نشان میدهد. (لطفا توجه داشته باشید که تعداد بینندگان صفحات فیسبوک و وبسایت های دیگربه پندا شت زیاد به شمارشگر بازبینی یوتیوب اضافه نشده است  –  برای دانسته ها اینجا کلیک کنید.) بیشان وبسایت ها و وبلاگ های پارسی زبان نیزبرای بازتابآن هم دستی وهم یاری نموده اند. جستجوی فرز در بسیاری از وبسایت های نا مدار گواه  این بیان می باشد.

 

آخرین داده های آماری از گزارش های صفحه فیسبوک 12 گلبرگان (داده های دیجیتال، تنها برگشت سه ماه آخر را  پوشش میدهد) آشکار مینماید که شمارگان "مجموع کلی برد" در سه ماهه پیشین به 176,966 میرسد. در هفته ( 24 نوامبر  – 30 نوامبر) در مقایسه با هفته پیشین، "مجموع کل برد هفتگی" 12,249 با 2.8٪  رشد و "افراد کنشگر" 883 با 0.0 ٪ داده های آماری می باشد. درتاریخ  5 دسامبر2014 "مجموع لایک صفحه" 26,909 می باشد.

 

این داده ها بی تردید می تواند افزایش چشمگیری یابند. از راه این پلت فرم های مختلف الکترونیکی و دیگر شبکه های در دسترس، گروه رسانه ای 12 گلبرگان همچنان بر محوریت این فرهنگ جهانی برای رسیدن به حقوق بشر پافشاری مینماید. این پافشاری پایبند به "قدرت مردم"  و خواستار توانمند کردن ا فراد  - با رویکرد مردمی از پایین به بالا، میباشد. 12 گلبرگان دل گرمی را به قدرت فرهنگی اجتماعی مردم که با سوق دادن خود برای حرکت به سوی یک جامعه نیرومند، ماندگار و مسئول که حقوق بشر را تعریف، پاسداشت، پشتیبانی و ترویج مینماید، قرار میدهد. 12 گلبرگان بر این باور است که چنین جوامعی و انجمن هائی که تکاپوانه به اصول حقوق بشر پایبند هستند می توانند در صلح، هماهنگی  وهمزیستی وجود داشته و مشارکت اعضای خود را قدر دانسته و تشویق نمایند. و به عنوان شهروندان مسئول و فعال، در روند توافق و فرایند تصمیم گیری غیر خشونت آمیز ایفای نقش می نمایند. علاوه بر این، مسئولیت پذیر بوده و خواهان همکاری، شفافیت، و پاسخگویی نمایندگان و رهبران خود میباشند.

 

در فاز کنونی 12 گلبرگان، رهبری، متمرکز باقی می ماند. با ورود و توان سرمایه گذاری های اجتماعی و انسان دوستانه، هسته همکاران هم پیمان و هم اندیشه 12 گلبرگان فراندیشه یک تغییرنگاره ای مدیریت از یک مدل سلسله مراتب رهبری عمودی (بالا به پایین) به خرد جمعی همه همکاران و مشارکت کنندگان را نموده، که به رهبری و مدیریت افقی (پخش شده) دگرگون میگردد.

 

این تمرکز زدائی راهی برای کاردانی پخش قدرت و نفوذ در پهنه سازمان میباشد. 12 گلبرگان بر این باور است که تمرکز زدایی نه تنها خلاقیت و شورانگیزی فردی را به ارمغان می آورد، بلکه همچنین آفریدن نو آوری گوناگون را نیز در حالی که یک نهاد همیشه باز (open entity) میباشد، ایجاد مینماید. 12 گلبرگان چشمداشت دارد که به این سیاست و خواست نا متمرکز هنگامی که به فاز مدیریت شایانی برسد، ادامه یابد.

 

بتازگی، 12 گلبرگان از همکاران هم پیمان و هم اندیشه خود خواستار گذار از فاز دوم "افزایش کاربردی" به فاز پسندیده سوم "پیشرفت مدیریت" گام پیش نهند. این فاز سوم گوهر دگرگونی در ماهیت رهبری مدیریت سازمان خواهد بود. یعنی از شیوه بسیار واکنش پذیر فرد گرائی به سمت اداره کردن گسترده تر، فعال تر، توافق همگانی و ترقی خواه با انتخاب کانون مدیران به روش دموکراتیک حرکت نماید. همچنین 12 گلبرگان بکارگیری یک نهاد مشورتی اجرایی را فراندیشه است. مسئولیت جوهری این نهاد مشورتی ارتباط  کارآمد اجرای طرح و اهداف استراتژیک عملیاتی با کانون مدیران برای پیشبرد طرح کارها میباشد. بخشی از این کانون مدیران و نهاد مشورتی شامل سرمایه گذاران اجتماعی راسخ و نیز دیگر بنیانگزاران، در صورت گرایش آنها میباشد.

 

با مشارکت سرمایه گزاران اجتماعی، 12 گلبرگان یک سازمان ترویجی و تشویقی غیر انتفاعی شناخته شده که با شایانی اداره میگردد، خواهد بود. این سازمان با انرژی باز یافته نیازمند کمک های حقوقی برای قا نونی شدن شرکت، برنامه کاری پرمایه، تامین بودجه و کمک های بازاریابی، و یک وبسایت تعاملی میباشد که همگی بلوک های یک سازمان بسیار کارآمد در مسیر درست به موفقیت میباشند. سرویس های یک سازمان درآمد زائی خصوصی بسیار کارآمد برای بخش غیر انتفاعی 12 گلبرگان استفاده خواهد گردید. بر اساس مدیریت کانون مدیران، یک مدیر اجرایی مسئول استخدام کارکنان ویژهگر هوشمند و دارای کارنامه در زمینه های لازم برای رسیدن به اهداف خود میباشد.

 

ایجاد نومدیریت اجرایی برای یک نهادی که با ویژه کاری اداره شده بدان معناست که این سازمان ساختارهای مناسب و کارآمد، مکانیسم های کنترل کیفیت و روشهائی برای حتمی کردن کاربردی شایان، پیگیری، و تداوم ایجاد خواهد نمود. اراده  12 گلبرگان  یاور همیشگی بهره مند ان گمارش (mission) و اهداف خود میباشد در حالی که همچنان بشیوه کارآمد و اخلاقی اداره گردد. 12 گلبرگان در نهایت به عنوان یک نهاد اجتماعی مسئول که پیوندی (hybrid) است با مرکزیت در بالا و نا متمرکز در تمامی سطوح پائینی گردانه خواهد شد.

 

بنیان گزاران وسرمایه گذاران بزرگ اجتماعی - نیک خواهان اجتماعی  بصورت دلخواهانه در کانون انتقالی مدیران  گروه رسانه ای 12 گلبرگان شرکت خواهند نمود. کانون مدیران انتقالی پست و مقام همیشگی در کانون مدیران نخواهند گزید. خواست آنها آسان کردن فرایند گذار موفقیت آمیز از فاز " افزایش کاربردی"  به فاز  "پیشرفت مدیریت" میباشد. با این گذار و فراتر از آن، اولویت گمارش واهداف همیشه بخشی از وظایف پیمانی کانون اجرایی مدیران خواهد بود. کانون اجرایی مدیران و مشاوران اجرایی بهترین ساختارکاربردی را حتمی خواهند نمود. مسئولیت آنان این است که قرا داد و آئین نامه های  شرکت را قانون نویسی نموده تا مطمئن گردند این نهاد اجتماعی از پائین به بالا، گرد هم آمده و به برونداد  پروژه های ترویجی و تشویقی فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن ادامه خواهد داد (12 گلبرگان فهرستی از پروژه های پیوند خورده اجتماعی را گردآوری نموده است).

 

از دیدگاه محوری گمارش واهداف برای گذار موفقیت آمیز، 12 گلبرگان دو هدف موازی و به هم پیوسته را پیگردی نموده است :

 

1) ساختار سازی گروه رسانه ای 12 گلبرگان به عنوان یک نهاد ترویجی و تشویقی. و

2) ایجاد یک نمونه کارهای با ارزش نشا ن دهنده  پروژه های ترویجی و تشویقی در راستای فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن.

 

ایجاد یک نمونه پروژه های ترویجی و تشویقی برجسته با استفاده از هم پیمانی افراد همپندار، کارآزموده، هنرمندان، کارآفرینان اجتماعی، و دیگران بر سلامت و پایداری این نهاد بنیانی بوده است (لطفا برنامه  معرفی شده 12 گلبرگان را در اینجا مشاهده نمائید).

 

برای ادامه این فعالیت بسیار پسندیده، 12 گلبرگان در نهایت دست همکاری به سوی شهروندان جامعه بزرگتر باز خواهد نمود تا برای دگرش به شدن ارگان فعال و با حقوق و امتیازات برای انتخاب شایسته ترین و مورد توجه شده ترین کانون مدیران و مشاورین اجرایی خود برای گروه رسانه ای 12 گلبرگان از آنها دعوت نماید. خود نامزدی ها یا  نامزدان شهروندان برابرانه استقبال و تشویق خواهند گردید.

 

12 گلبرگان به خوبی از این مسیر چالشی و گاه  دشوار که باید به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده خود در برابر آن ایستادگی و روا دارای نماید، آگاه میباشد. همزمان، افراد همپندار درک و اذعان مینمایند که پایبندی به این گمارش و سیر فردی و جمعی برای نهادینه کردن فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن، و با پی آمدی گسترش فرهنگ مدارا یک کوشش دوجانبه خشنود کننده میباشد.

 

برای توسعه و پیشرفت استراتژیک ساختاری 12 گلبرگان، 12 گلبرگان از پایبندی و یاری بلند مدت شما در راستای بهبودی مداوم به برنامه ریزی استراتژیک آن خرسند خواهد شد. با یاری به یکدیگر، این شرکت اجتماعی می تواند به یکی از بهترین سازمان های ترویجی و تشویقی فرهنگ حقوق بشر در جهان فراز یابد.

 

کوششی است که این نهاد اجتماعی را به پیمان بالاترین سیستم کاربردی بایسته نمائیم:

 

پایبندی به شفاف بودن کامل و پاسخگوئی به بهره مندان گمارش و اهداف خود، به بنیانگزاران، و شهروندان جامعه بزرگتر با روکار بالایی از بررسی موشکافانه  بدست حسابرسان خودگردان، نشست های همگانی پی در پی، و گزارشات مداوم.

 

 

 

با نیک خواهی، سرمایه گذاری اجتماعی و همکاری وهم پیمانی انسان دوستانه خود، 12 گلبرگان به یک نهاد غیر انتفاعی پیشرو که فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن را ترویج و تشویق مینماید، روند پیشرفت را  پی خواهد نمود. برای این نهاد اجتماعی، با افراد شایسته و کارآمد مهرورز و پایبند به اعلامیه جهانی حقوق بشر پیمان بسته خواهند شد - این پیمانکاران اجتماعی شایسته و کارآمد مهرورز هستند که به تمام نیازهای سازمانی با هدایت یک کانون مدیران اجرایی و مشاورین اجرایی پایبند، پاسخ خواهند داد.

 

آیا این برنامه فراندیشه میتواند به پویایی بپیوندد؟

 

به عنوان یک نهاد اجتماعی پویا، خودگردان و نیز به هم وابسته (Interdependant) و مشارکتی (collaboration) با تکیه برتوانائی هر فرد و نو آ وری فردی برای فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن و برای حقوق و آزادیهای فردی (استقلال فردی - خودگردان)، 12 گلبرگان روا دارای (پاک سرشت بودن و فروتنی)، مشارکت مدنی فعال، و تقویت اجرای دموکراسی را تشویق خواهد نمود. این است شیفتگی داستان ما  – با همدیگر – این گرد همایی بیش از جمع ارگان های آن خواهد شد و هم نیروزایی هیجان انگیزی بنام  گروه رسانه ای 12 گلبرگان برای فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن ایجاد میشود.

 

با وزیدن بادهای امید در زیر بالهای گروه رسانه 12 گلبرگان و با سرمایه گذاری نیکوکارانه اجتماعی وانسان دوستانه و مشارکت روشنفکرانه، اهداف ما کارایی در بوجود آوردن این اثرگذاری مثبت جهانی (از میان برداشتن موانع سد راه  خوشنود کردن خود و پاسداشت آزادی روشنفکری)، بویژه برای ایرانیان را خواهد داشت. لطفا واطمینان داشته باشید که همانا بسیار نیازمند و بی اندازه قدردانی از هم پیمانی، همکاری و یاری شما میشود.

 

از توجه اندیشمندانه شما پیشاپیش سپاسگذاری میگردد. برای هر گونه پرسشی، خواهشمند است با mbaradar@12Petals.org تماس برقرار نمائید.

 

با آرزوی بهترین ها،

 

گروه رسانه ای 12 گلبرگان

مجید برادر

بنیانگزار و مدیر توسعه و پیشرفت

 

امور هنری :

طراح گرافیک - هنرمند: آنا فلیشا اوت

تولید نمایه توسط: گروه رسانه ای 12 گلبرگان، سرمایه گذاری اجتماعی برای فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های آن. 2014

 

گروه رسانه ای 12 گلبرگان

فیس بوک:

وبسایت:

توییتر:

 

:: English Version - ورژن انگیسی