"هر کس که بی پرده و به تمامی آنچه را در اندیشه دارد بر زبان میراند به جامعه خود خدمت مینماید. ما باید سپاسگذار او باشیم که بی پروا به گرامیترین عقاید ما یورش میشود."

جان استیوارت میل (1) در باره رهایی

پاسداشتن و نهادینه کردن فرهنگ حقوق بشر، آزادی فردی، آزادی خود ابرازی، و آزادی رسانه

آزادی خود ابرازی (2) بی تردید میزان زیربنائی تمامی دیگر حقوق و آزادیها بوده و شالوده بنیادی دموکراسی مدرن میباشد (3). هسته و انگاره برتر آزادی خود ابرازی، پذیرش و پسند کردن فرد خود بیانگر همراه با پیگری فردی وی (اقدام عملی فرد و نه بنا بر تقدیر) برای شادی خود و دانش لازم برای درونی کردن آن میباشد.

بطور کوتاه، این پرنسیپ (اصل) فرمول ضروری برای رشد فعال و کامل یک فرد میباشد. توانائی ابراز آزادانه خود یک حق اساسی است و محور انسانیت میباشد.

این پرنسیپ بنیادی نه تنها آزادی خود ابرازی بلکه آزادی اندیشه، گفتار، نشریات، گرد هم آئی و تجمع، حریم خصوصی و رسانه و غیره را در بر میگیرد. براستی عیار و نشان روشنفکری درونی این آزادی که برای پیشرفت و مدرن گرائی در جامعه بسیار ضروری است، چندگانگی ایده ها (4)، پرس و جوی واقع گرایانه و هوشمندانه، خرد گرائی (5)، تفکر انتقادی و استدلال (6)، تجربه گرائی (7)، و تردید گرائی (8) را گرامی میشمرد.

در ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) میخوانیم: "هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد." همچنین این ماده تائید مینماید که آزادی عقیده و گفتار شامل آزادی در داشتن هر گونه عقیده بدون دخالت دیگران و کاوش، دریافت و بهره مندی از اطلاعات و عقاید بدور از هر گونه فشار و مانع میباشد. (9)

همچنین پرنسیپ آزادی خود ابرازی با مفهوم آزادی فردی پیوستگی تام دارد -  آزادی برای رشد فردی حیاتی است. بطور کلی برای تشریح آزادیها باید ابتدا مرزها را تا سرحد امکان کنار زد، که این در آزادی خود ابرازی نیز کاربرد دارد.

به همان اندازه مهم است که، پرنسیپ آزادی خود ابرازی در بر گیرنده آزادی بهره مندی و انتشار عقاید بوسیله انواع رسانه ها بوده، و بدین معناست که هر فرد دارای فرصت برابر برای دسترسی به رسانه، خصوصا رسانه های گروهی میباشد. بهمین دلیل انحصار رسانه توسط دولت یا سازمانهای غیر دولتی، و نیز سانسور (10) نقض آشکار پرنسیپ آزادی خود ابرازی میباشند. از سوی دیگر نمونه های آزادی خود ابرازی باید بطور گسترده تفهیم گردد و این یعنی در برگرفتن موارد مختلف از آزادی رسانه تا آزادی مد و انتخاب لباس و دیگر موارد.

ماده 19 (UDHR) ابراز میدارد که بهره مندی از آزادی خود ابرازی محدود به مرز گذاشتن نمیباشد. هرچند بکارگیری این حق، الزامات و مسئولیتهائی را دارا میباشد زیرا " آزادی بی حساب وبی نظم، سو استفاده از آزادی است". (11) بمنظور حفظ حقوق دیگران و امنیت عمومی، ماده 19 - 3 پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی  (ICCPR) (۱۲) محدودیت های قانونی برای آزادی تعیین نموده که شامل :

1-   احترام به حقوق یا سابقه دیگران

2-   حفاظت از امنیت ملی یا نظم عمومی و سلامت یا اخلاق عمومی، میباشد.

نمونه های محدودیت برای آزادی خود ابرازی شامل فاش نمودن اطلاعات شخصی و خصوصی، انتشار سخنرانیهای نفرت انگیز، نژاد پرستی، تبلیغ خشونت و افراطی گری، و فراخواندن به وحشیگیری، کشتار جمعی، محو کلی یک کشور، و تخریب اماکن و محیطهای میراث فرهنگی در لفافه اعتقادات کوته فکرانه و ملاحظات مذهبی میباشد.

آخرین مورد در باره پرنسیپ آزادی خود ابرازی که دارای اهمیت کمتری نیز نیست، مسئولیت دولت برای تامین، عملی کردن و ترویج آزادی خود ابرازی میباشد. برای سپر کردن آزادی برای همگان، دولت دارای مسئولیت مثبت ( عمل وادار سازی) و منفی (عمل واداشتن) میباشد. دولت باید از هرگونه دخالتی که ناقض آزادی مردم باشد پرهیز نماید (مسئولیت منفی) و نیز برای تمامی افراد ضروریات لازم برای درک، حمایت، ترویج و نهادینه کردن آزادی خود ابرازی را تامین نماید (مسئولیت مثبت).

با نگاه از این دیدگاه و رعایت الزامات به قرارداد اجتماعی متقابل (13)،که شرکت کنندگان در آن شهروندان و دولت (حکمرانان) میباشند، دولت مسئول اطمینان از اجرای حقوق و عملی نمودن آزادیها میباشد. درک این واقعیت مشخص مینماید که در دموکراسی های مدرن، دولت وظیفه دیگری نداشته و دولت بر پایه قرارداد اجتماعی که طرفین بر آن توافق نموده اند، تنها نماینده شهروندان میباشد.

با این دیدگاه، باید تاکید نمود که حقوق بشر و آزادیهای بنیادی، پدیده های از قبل موجود بوده و اینها امتیازهائی نیستند که دولت به شهروندان بخشیده باشد. چنانچه دولتی هر کدام از این حقوق و آزادیها را نقض نماید، آن دولت بخاطر نقض قرارداد اجتماعی که متقابلا مورد پذیرش و توافق قرار گرفته، نامشروع قلمداد  میگردد. در کنار الزامات دولت، اصل آزادی خود ابرازی بعنوان یک آزادی بنیادی، باید بوسیله تمامی نهادهای دموکراتیک که پاسخگوی شهروندان و اعضا و حامیانی که آنها را انتخاب نموده اند میباشد، درک، پشتیبانی و ترویج گردد.

بمنظور بهره مندی از آزادیهای بنیادی، شهروندان و دولت باید بر رابطه قدرت و حقوق و آزادیها توافق نمایند. بدین منظور قدرت (اختیار) محافظت از اجرای آزادیها از سوی مردم و برای مردم به دولت سپرده شده است. در نتیجه، از دولت انتظار میرود و حق آن دارد تا گفتار تبعیض آمیز، جانبدارانه، یا نژاد پرستانه (جنسیتی، مذهبی، قومی، و شبیه آن)، چه بصورت سخنرانی و چه به شیوه های غیر شفاهی را متوقف و از آن جلوگیری نماید تا از حقوق و آزادیهای تمامی افرادی که یک ملت را تشکیل میدهند، پشتیبانی و حفاظت نماید.

به خاطر سپردن روی دادهای گذشته و حال فلسفه تمرکز قدرت و حکومت قدرت مطلقه مرکزی ، به درک و قدرشناسی بیشتر از نبرد برای پاسداشت پرنسیپ آزادی خود ابرازی، کمک و یاری مینماید.

"بازداشتن کتابها پایدارنخواهند ماند. کتابها سوزانده نمیشوند. عقاید به زندان نمیروند. در طول تاریخ، سانسور و تفتیش عقاید همیشه بازنده بوده اند ..." – آلفرد ویتنی گریسولد (14)


۱۲ گلبرگان  فرهنگ حقوق بشر و مسئولیت های حقوق بشری را تشویق و ترویج مینماید و با این کار امیدوار است که اصل و پرنسیب آزادی خود ابرازی بوسیله تمامی اعضاء جامعه مورد ستایش، پاسداشت و اجراء گردد.

دیدگاه شما برای گروه رسانه ای ۱۲ گلبرگان بسیار پراهمیت میباشد. لطفا دیدگاه و افکارخود را به اشتراک بگذارید.

پانویس :

1- جان استیوارت میل

2- آزادی خود ابرازی

3- دموکراسی مدرن

4- عباس میلانی، خرد گمشده : باز تفکر مدرنیته در ایران (واشینگتن دی سی : انتشارات   Mage سال 2004 صفحه 38.

5- خرد گرائی

6- تفکر انتقادی و استدلال

7- تجربه گرائی

8- تردید گرائی

9- ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)

10- سانسور

11- فرهنگ لغت وبستر – نسخه کالج (کلیولند و نیو یورک : شرکت انتشارات جهانی 1959)، "مجوز" صفحه 845

12- میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی

13- قرارداد اجتماعی

14- آلفرد ویتنی گریسولد

 

 

قدردانی و اعتبارات:

 

طرح  و گسترش  پروژه:

توسط : گروه رسانه ای 12 گلبرگان

 

مدیر اجرائی پروژه : مجید برادر

نویسندگان: امید  ام. و مجید برادر

 

امور هنری:

طراح گرافیک/ هنرمند : آنا فلیشا اوت

ا

 

تولید نمایه توسط : گروه رسانه ای ۱۲ گلبرگان، پاسداشت اصل آزادی خود ابرازی . 2013

 

با سپاس ویژه از تمامی کسانی که در پروژه های ترویجی و تشویقی فرهنگ حقوق بشر و مسئولیتهای آن، ۱۲ گلبرگان را پشتیبانی و یاری مینمایند.

 

 

درباره ۱۲گلبرگان :

 

 گروه رسانه ای ۱۲ گلبرگان تلاش دارد تا اتحادیه ای از هنرمندان هنرهای تجسمی، موسیقی دانان، فیلم سازان،سینما گران،نمایشنامه نویسان، کارآفرینان اجتماعی و دیگران باشد که همگی گرد هم آمده تا قطعه رسانه ای الهام بخشی تولید نماید تا احترام به آندسته از حقوقی که توسط اعلامیه جهانی حقوق بشر حمایت میگردد را ترویج و تشویق نماید.

 

لطفا :

در Face Book به ما بپیوندید :

در فضای مجازی ما را پیدا کنید :

در تویتر ما را همراهینماید :

 

برگردان انگلیسی این پروژه را با این لینک میتوانید مشاهده کنید :

http://www.iroon.com/irtn/blog/2938/

 

 

لطفا اعضای خانواده، دوستان و دیگران را در این پروژه  ترویجی و تشویقی فرهنگ حقوق بشر و مسئولیتهای آن سهیم نمائید.

 

پیشاپیش سپاسگذاریم

 گروه رسانه ای ۱۲ گلبرگان