"آزادی افکار" را میتوان در ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر مشاهده نمود.

 

این آزادیها همانا در پیوند با " آزادی افکار" میباشند .آنها پرنسیپ هایی هستند که مرتبط و هم پیوند با رهایی و آزادیهای فردی میباشند _  ماهیتی از رها و آزاد بودن. رهایی ارزش یک فرد میباشد که توانایی در گرامیداشت و بهره مندی از حقوق و مزیتهای مختلف اجتماعی، سیاسی یا اقتصادی را دارا میباشد. مفهوم رهایی و آزادی در بردارنده هسته تمامی اصولهای دموکراتیک میباشد که آزادی یک فرد در پذیرش مشتقانه یک دیدگاه،حقیقت، یا باور، تفکر خود ساخته و مستقل از دیدگاه دیگران را، برسمیت میشناسد.

"آزادی برای مذهب " و " آزادی از مذهب" در قوانین حقوق بشر بین الملل نیز در بر گرفته شده است. "آزادی افکار" را میتوان روشنانه در ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR) که بر همه اعضا جامعه جهانی قانونا الزامی میباشد، مشاهده نمود.

مذاهب را میتوان بعنوان مجمع منظومه نظامهای اعتقادی دید. آنها نمایانگر نظامهائی فرهنگی با دیدگاه جهانی هستند که انسانیت را به تقدس، پرهیزکاری و استانداردهای اخلاقی خود، مرتبط مینمایند.

در رابطه با موضوع " آزادی مذهب "،  ویکیپدیا،  بررسی خوبی از مشاهدات تحقیقاتی را ارائه میدهد. (1) " آزادی مذهب  " یا "آزادی افکار" اصلی است که از آزادی فردی یا جمعی در اجتماع یا حریم خصوصی برای باز نمود کردن مذهب یا اعتقادات در آموزش، عمل، عبادت، و رعایت، حمایت مینماید. این تعبیر عموما چنین شناخته شده که شامل آزادی تغییر مذهب یا عدم پیروی از هیچ مذهبی نیز میباشد. (2) آزادی خروج یا عدم ادامه عضویت در یک مذهب یا گروه مذهبی – که در عبارت مذهبی ارتداد" نامیده میشود  نیز بخش اساسی آزادی مذهب میباشد که در ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر تامین گردیده است. (3)

برای ترویج فرهنگ حقوق بشر، لازم است به "آزادی برای مذهب" و " آزادی از مذهب" بسیار ارج نهاده شود و حمایت گردد. پویایی و خواهان  یک محیط برابر با حقوق برابر وآزادی فردی و رهایی که بنفع همگان باشد، با یا بدون هر نوع اعتقادات،برای انسانیت اساسی و مرکزی است.

با نگرش از این دیدگاه و براساس ملاحضات ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر، دو اصل پهناور مفید وجود دارند : (4)

1- جدائی مذهب از حکومت

جدائی مذهب از حکومت افراد مذهبی را در اعمال مذهبی خود  آزاد میگذارد بشرط آنکه آنها به آزادی دیگران یورش و  تجاوز ننمایند  و به افراد غیر مذهبی اجازه میدهد تا بدون تحمیل مذهب از طریق  قانون، آموزش، حکومت، استخدام یا بهداشت زندگی کنند. این اصل (پرنسیپ)  آزادی برای مذاهب و آزادی از مذاهب را ترویج مینماید.

2- برابری در برابر قانون برای همگان

اصل برابری و مساوات در برابر قانون مستلزم رفع همه امتیازات یا مجازاتها برای دارا بودن یا فقدان ایمان مذهبی میباشد تا اطمینان  حاصل شود که هیچ اعتقادی، اعم از مذهبی یا غیر آن، در مقابل انتقاد حمایت ویژه نمیگردد و اینکه نابرابری ها که برخی در حیطه مذهب خود از آن حمایت میکنند، در خارج از حیطه مذهب خود حمایت نمیگردد. واضح است که تحت این اصل (پرنسیپ) ، کفر و ارتداد غیر قابل مجازات هستند. ( رجوع شود به یادداشت 1)

یادداشت :

1- اصل برابری و مساوات در برابر قانون ( یعنی مساوات حقوقی – ماده 7  (UDHR) (5) اعلام میدارد که برای عدالت و مساوات حقوقی، مردم همگان تحت یک قانون با حقوق قانونی برابرهستند . توجه به اصل  رویه ای نیاز مقتضیات حقوقی  اساسی میباشد. دولتها باید به تمامی حقوق قانونی که به هر شخص مدیونند، احترام بگذارند.

منابع :

1. آزادی مذهب. در ویکیپدیا، استخراج 5 مه 2013 

2. اعلامیه جهانی حقوق  بشر،ماده18

3.  اعلامیه جهانی حقوق بشر، سازمان ملل.

4. اصول مفید.

 5. ماده 7 (UDHR)

 

دیدگاه شما برای ما دارای اهمیت است.  لطفا نظرات و افکار خود را  با ما در ميان بگذاريد.

 

امور هنری:
هنرمند : آنا فلیشا اوت

تولید هنری توسط: گروه رسانه ای 12 گلبرگان، ارزش مهم و یکسان کلیه حقوقها ی بشری، سال 2013

 

درباره 12 گلبرگان :  گروه رسانه ای 12 گلبرگان تلاش دارد تا اتحادیه ای از هنرمندان هنرهای تجسمی، موسیقیدانان، فیلمسازان، سینماگران، نمایشنامه نویسان، کارآفرینان اجتماعی و دیگران باشد که همگی گرد هم آمده تا قطعه رسانه ای الهام بخشی تولید نماید تا احترام به آندسته از حقوقی که توسط اعلامیه جهانی حقوق بشر حمایت میگردد را ترویج و تشویق نماید.

لطفا :

در Face Book به ما بپیوندید

در فضای مجازی ما را پیدا کنید

 در تویتر به ما همراه شوید

 

 

این پروژه اولین بار اینجا انتشار یافت: 12 گلبرگان

لطفا اعضای خانواده، دوستان و دیگران را در این پروژه  ترویج و تشویق فرهنگ حقوق بشر سهیم نمائید. پیشاپیش سپاسگذاریم.