رادیو فردا:

به قلم اکبر گنجی

با این که سپاه پاسداران (و زیر مجموعه اش بسیج) بسیاری از قلمروهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را اشغال کرده است، اما آنان به هیچ حدی از حدود قانع نیستند و تا هرجا بتوانند پیش می روند. با وجود تمامی امتیازاتی که به فشار از دولت حسن روحانی گرفته اند، اما از او به دلایل گوناگون ناراضی بوده و هستند.

آیت الله خامنه ای هرگونه دو قطبی سازی جامعه را رد کرده، مگر دو قطبی انقلابی و ضدانقلابی که می گوید با دو قطبی استکبار و ضد استکباری یکسان است(رجوع شود به مقاله "یک بام و دو هوای خامنه‌ای در دو قطبی کردن جامعه"). گویی این بار سپاهیان آشکارتر از همیشه به میدان آمده و قصد دارند بر موج انقلابی و ضد انقلابی سوار شده و فرد مد نظرشان را رئیس جمهور کنند.

سابقه دخالت سپاه

سردار محمد باقر ذوالقدر(متولد ۱۳۳۳) - به همراه محسن رضایی، سردار نجات، و...- رهبران جناح راست سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی را تشکیل می دادند. پس از حکم آیت الله خمینی مبنی بر ممنوعیت هرگونه فعالیت سیاسی نظامیان، نیروهای جناح چپ سازمان سپاه را ترک کردند، اما نیروهای بخش راست سازمان در سپاه باقی ماندند و به فعالیت های سیاسی خود ادامه دادند. آنان در آن زمان مدافع "اسلام فقاهتی" بودند و تمامی مسائل خود را با آیت الله راستی کاشانی هماهنگ می کردند.

سردار محمد باقر ذوالقدر ( متولد ۱۳۳۳) در ۳۱ شهریور ۱۳۶۸ با حکم آیت الله خامنه ای به ریاست ستاد کل سپاه پاسداران منصوب شد. او در این سمت بود تا این که در ۲۲ شهریور ۱۳۷۶ با حکم آیت الله خامنه ای به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه منصوب شد. در ۲۰ آذر ۱۳۸۶ با حکم آیت الله خامنه ای به معاونت ستاد کل نیروهای مسلح در امور بسیج منصوب شد.

برو به آدرس