ایران اینترنشنال

خیزش سراسری مردم ایران پس کشته شدن مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد، در روزهای اخیر کلیت جمهوری اسلامی را نشانه گرفته است. معترضان در خیابان‌های ایران علیه علی خامنه‌ای و کشتار حکومت شعار می‌دهند و سلبریتی‌های هنری، فرهنگی و ورزشی در ایران و جهان این صدا را بازتاب می‌دهند.

تاکنون ستاره‌های بزرگی از دنیای هنر، فرهنگ و ورزش با مرگ مهسا امینی هم‌دردی و از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کرده‌اند.

هنرمندان جهان، هم‌صدا با ایران

روز سه‌شنبه پنجم مهر، آریانا گرانده، خواننده مشهور آمریکایی، در حمایت از زنان معترض ایرانی مطالبی درباره اعتراضات سراسری و وضعیت اینترنت در اینستاگرام خود بازنشر کرد. او بیش از ۳۳۰ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام دارد.

برایان کاکس، بازیگر تئاتر و‌ تلویزیون بریتانیا هم با انتشار یک پیام ویدیویی در اینستاگرامش در اعتراض به قتل مهسا امینی گفت که حکومت ایران با قطع اینترنت سعی در سرپوش گذاشتن بر قتل معترضان و جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات دارد.

او خواستار همراهی و اتحاد با اعتراضات مردم ایران شد.

راجر وارترز، موسیقیدان، نوازنده، ترانه‌سرا، آهنگ‌ساز و خواننده راک بریتانیایی که پیش از اینو در روز شنبه با انتشار ویدیویی مرگ مهسا امینی را محکوم و از حکومت ایران و تحمیل قوانین سفت و سخت بر شهروندان این کشور به‌شدت انتقاد کرده بود، در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایران‌اینترنشنال به جوانان معترض ایرانی چنین پیامی داد: «به شما افتخار می‌کنم که برای آزادی به خط مقدم رفتید.»

از دیگر چهره‌های مطرح جهانی که به موج حمایت از اعتراضات گسترده ایرانیان پیوسته، کیم کارداشیان،‌ بازیگر و مدل آمریکایی است که پست‌های مربوط به قتل مهسا امینی را در اینستاگرامش بازنشر کرد.

کارداشیان پستی را بازنشر کرده که در آن نوشته شده است: «ایرانیان برای حقوق اساسی خود مبارزه می‌کنند. آن‌ها مبارزه می‌کنند تا ایران را پس بگیرند.»

جسیکا چستین، بازیگر برنده اسکار هم به کشته شدن مهسا امینی واکنش نشان داد و گفت: «من در کنار زنان ایران ایستاده‌ام و صدای آن‌ها را از دور تقویت خواهم کرد. هنگامی که یک زن هدف حمله قرار می‌گیرد، این به مثابه حمله به همه ماست.»

علاوه بر او، دوآ لیپا، خواننده و ترانه‌نویس مطرح بریتانیایی نیز در پیامی صوتی به اعتراضات گسترده مردم ایران اشاره کرد و گفت: «تصاویر زنانی که در خیابان‌ها با آتش زدن روسری‌ها و کوتاه کردن موهایشان اعتراض می‌کنند، یکی از الهام‌بخش‌ترین و قدرتمندترین تصاویری است که در سال‌های گذشته دیده‌ام. دیدن شجاعت زنان شجاع ایرانی فوق‌العاده است و مردانی که از آن‌ها با وجود ریسک بزرگی که وجود دارد، حمایت می‌کنند.»

او همچنین با اشاره به قطع اینترنت در ایران خطاب به شنوندگان ایرانی‌اش گفت: «ما شما را می‌بینیم. ما صدای شما را می‌شنویم و با شما اعلام هم‌بستگی می‌کنیم.»