گفت‌وگو با ساناز قاضی‌زاده، ایران اینترنشنال

زیتون – اعتصاب غذای جمعی از مخالفان جمهپری اسلامی در مقابل محل مذاکرات وین پنجمین روز را هم پشت سر گذاشت.

باری روزن٬ از دیپلمات‌های سابق ایالات متحده آمریکا٬ اولین کسی بود که با هدف کمک به آزادی زندانیان دوتابعیتی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران، در وین اعتصاب غذا کرد.

او ۷۵ سال سن دارد و در جریان اشغال سفارت این کشور در تهران ۴۴۴ روز گروگان گرفته شده بود، از روز سه شنبه، ۲۸ دی، در وین دست به اعتصاب غذا زد.

بری روزن امروز (یکشنبه) اعلام کرد که تا حد ممکن اعتصاب را ادامه خواهد داد.

او در مصاحبه با ایران اینترنشنال گفت که این کارزار برای آگاهی ایرانیان در همه کشورها و دیگر مردم جهان از وضعیت ۲۰ زندانی دو تابعیتی در ایران مهم است.

پس از او افراد دیگری از جمله جمشید برزگر، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی و از اعضای سابق هیات دبیران کانون نویسندگان ایران، مینا احدی، فعال سیاسی و حسن نایب هاشم، پزشک و فعال حقوق بشر و فریبا داوودی مهاجر، فعال سیاسی هم در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی در ایران در مقابل هتل کوبورگ که محل مذاکرات هسته ای احیا برجام است، اعتصاب غذا کردند.

همزمان با سومین روز اعتصاب غذای این فعالان سیاسی و مدنی در وین، نزار زکا، شهروند لبنانی که نزدیک به چهار سال در ایران زندانی بود به جمع اعتصاب کنندگان پیوست.

او صبح روز جمعه اول بهمن ماه با انتشار ویدئویی در توییتر از ورود خود به شهر وین خبر داد. نزار زکا نوشت که آمده است تا در اعتصاب غذا به باری روزن بپیوندد. او در این رابطه توضیح داد: «ما از قدرت‌های جهانی می‌خواهیم که قبل از امضای هر گونه توافقی، آزادی همه گروگان‌هایی را که در ایران نگهداری می‌شوند را در اولویت قرار دهند.»