گفت‌وگو با محمد امجد، فعال حقوق بشر، درباره بیانیه‌ی آیت‌الله امجد

ایران اینترنشنال:  بر اساس ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، گروهی از معترضان به کشتار سوخت‌بران بلوچ توسط ماموران انتظامی و امنیتی در سیستان و بلوچستان، در منطقه سرجنگل کورین به یک پاسگاه نیروی انتظامی هجوم برده‌اند.

از سویی با آنکه مقام‌های حکومت ایران از آرام شدن اوضاع در سراوان خبر می‌دهند،‌ گزارش‌ها حاکیست همزمان با برقراری جو شدید امنیتی، اعتراض‌ها در قالب اعتصاب عمومی در برخی شهرها همچنان ادامه دارد.

صفحه اینستاگرام «رصد بلوچستان» که اخبار این منطقه را پوشش می‌دهد، روز چهارشنبه ششم اسفندماه تصاویر و ویدیوهایی از حضور پرشمار ماموران انتظامی مسلح در شهر زاهدان منتشر کرده و از فشار آن‌ها به کاسبان و مغازه‌دارانی خبر داده که اعتصاب کرده‌اند.

این صفحه اینستاگرامی نوشت ساعت ۱۲ ظهر مغازه‌ها و بازارهای شهر زاهدان در «اعتصاب کامل» قرار دارند.

بنا بر همین گزارش و برخی ویدیوهای منتشرشده در توییتر، شهرهای دیگر از جمله زاهدان، ایرانشهر، پهره، جکیگور و سراوان پس از کشتار سوخت‌بران و اعتراضات خانواده‌های آن‌ها، به حمایت از این افراد دست به اعتصاب زده‌اند.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی محلی نشان می‌دهد ماموران نظامی و امنیتی در شهرهای دیگر نیز مستقر شده‌اند و تردد خودروها و شهروندان را زیر نظر دارند.

برخی کاربران توییتر روز سه‌شنبه از کاهش سرعت و قطع دسترسی به اینترنت به صورت موقت در برخی مناطق این استان خبر داده بودند.

ویدیویی که به ایران اینترنشنال ارسال شده، نشان می‌دهد معترضان یک بنر با تصویر علی خامنه‌ای را سه‌شنبه شب پنجم اسفندماه در زاهدان به آتش کشیده‌اند.

ماموران مرزبانی حکومت ایران روز دوشنبه ده‌ها سوخت‌بر بلوچ را در منطقه صفر مرزی سراوان هدف تیراندازی‌های خود قرار دادند که دست‌کم ۱۰ نفر کشته و پنج نفر مجروح و بستری شدند. با این حال، مقام‌های محلی تعداد کشته‌ها را کمتر عنوان کرده‌اند.

در پی این حادثه، روز سه‌شنبه اهالی منطقه و خانواده قربانیان تیراندازی در جریان تجمعی اعتراضی وارد ساختمان فرمانداری سراوان شدند و برخی از تجهیزات آن را آتش زدند >>>