رادیو فردا: با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میلادی، گمانه‌زنی‌ها درباره نماینده امسال ایران در جوایز اسکار شدت گرفته است.

امسال آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (اسکار) به دلیل همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، تغییراتی در برخی قوانین مربوط به بخش بهترین فیلم بین‌المللی (که پیشتر بهترین فیلم خارجی زبان نام داشت) اعمال کرده و از جمله شرایطی برای پذیرش فیلم‌هایی که به صورت آنلاین اکران شده‌اند، در نظر گرفته است. با این همه همچنان فیلم‌های هر کشور باید از سوی هیئتی از سینماگران و دست اندرکاران سینمایی آن کشور معرفی شوند.

در هفته‌های اخیر رسانه‌های داخل ایران از فیلم‌هایی چون «خورشید» ساخته مجید مجیدی، «جنایت بی‌دقت» ساخته شهرام مکری، «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، «یلدا» ساخته مسعود بخشی و «دشت خاموش» ساخته احمد بهرامی به عنوان گزینه‌های احتمالی معرفی از سوی هیئت انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار نام برده‌اند.

این هیئت هنوز معرفی نشده است اما به شکل مرسوم هر ساله انتظار می‌رود طی روزهای آینده مسئولان بنیاد فارابی اعضای آن را معرفی کنند.

روز چهارشنبه رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد فارابی از آغاز فعالیت‌ها برای تشکیل این هیئت خبر داد و گفت که فهرست فیلم‌های مورد تأیید را هم از سازمان سینمایی وزارت ارشاد می‌گیریم. آقای فریدزاده به عنوان دبیر کمیته انتخاب فیلم معرفی شده است.

نتخاب اعضای این هیئت از سوی نهاد دولتی بنیاد فارابی نقض صریح و آشکار آیین‌نامه‌های اسکار است که معرفی فیلم هر کشور را برعهده هیئتی از سینماگران و دست‌اندرکاران سینمایی آن کشور گذاشته است. بر این اساس انتخاب اعضای چنین هیئتی از سوی نهادهای حکومتی نقض آیین‌نامه است.

در روزهای اخیر هم برخی سینماگران خواستار تشکیل این هیئت زیر نظر خانه سینما شده‌اند که به هر صورت نهاد صنفی سینماگران ایرانی محسوب می‌شود. هرچند در سال‌های اخیر میزان دخالت مدیران دولتی در مناسبات این نهاد به شدت افزایش یافته است >>>