توانا: «مردم داد بزنید. مردم منتظر معجزه نباشید. منتظر کسی که نجات‌دهنده شما باشد نباشید. از خارج و داخل با هم همراه بشوید. که جمهوری‌اسلامی را نمی‌خواهید و خواهان حکومت سکولار دموکرات هستید. دیگر بس است. ملت به پا خیزید. چهل سال حکومت جمهوری‌اسلامی بس است. من از همه شما ممنونم که صدایمان شدید. خواهش می‌کنم تنهایمان نگذارید».

این صدای «فاطمه سپهری»  بود در گفتگو با تلویزیون من‌وتو و پس از انتشار نامه ۱۴ نفر از زنان که در آن خواهان گذار از جمهوری اسلامی شده بودند. فاطمه سپهری از اصلی‌ترین اشخاص امضاکننده این نامه بود که به دلیل «همسر شهید»بودن، بیشتر مورد توجه واقع شد. اساسا با توجه به تبلیغات جمهوری‌اسلامی شاید برای عده‌ای عجیب باشد که چگونه است که یک «همسر شهید» حرف از سقوط جمهوری اسلامی و برپایی حکومتی سکولاردموکرات می‌زند؟

«اصغر سپهری»، برادر کوچک‌تر فاطمه سپهری، درباره این نکته و در گفتگو با آموزشکده توانا می‌گوید: «خواهرم اگرچه مذهبی باورمندی بود ولی انگیزه‌های سیاسی زیادی داشت و از همان ابتدا نگاه انتقادی داشت که این نگاه انتقادی پس از انتخابات مشکوک سال ۸۸ خیلی تشدید شد و کم‌کم به این باور رسید که این نظام به هیچ‌وجه ظرفیت اصلاح ندارد. او حتی در سال ۸۸ و در جریان تظاهرات انتخاباتی در مشهد از نیروهای حزب‌اللهی کتک خورد و نیز به مدت چند ساعت بازداشت شد».

اصغر سپهری که صاحب مدرک دکترای شیمی از دانشگاه ایالتی لوییزیانا در ایالات متحده است، به این نکته اشاره می‌کند که: «خواهرم اهل مطالعه است و کتاب‌هایی که به او معرفی می‌کردم را می‌خواند و مسائل سیاسی را نیز تعقیب می‌کرد». وقتی از او می‌پرسم چگونه خواهر او توانست این جسارت و جرات را به خرج دهد که در شهری همچون مشهد و در این شرایط خفقان امضاکننده  نامه‌ای با این خواسته‌های رادیکال باشد، می‌گوید: «به باور من شجاعت از دانایی آدم‌ها می‌آید. خواهرم سعی می‌کرد آنچه پیرامون او و در کشور می‌گذرد را دقیق‌تر دنبال کند و دریابد».

فاطمه سپهری متولد ۱۳۴۳ است. اگرچه نتوانست در سال‌های جوانی به علت مشکلات متعدد به دانشگاه برود ولی در سال ۱۳۸۳ و در ۴۰ سالگی در کنکور دانشگاه شرکت کرد و موفق شد در دوره لیسانس مدیریت بازرگانی در دانشگاه فردوسی مشهد قبول شود و مدرک کارشناسی خود را از این دانشگاه دریافت کند >>>