بی بی سی

گفتگوی آپارات با فرید اسماعیل‌پور مستندساز و پژوهش‌گر فیلم و سودابه مرادیان کارگردان درباره فیلم 'ماشین روز قیامت' ساخته سودابه مرادیان را اینجا ببینید.

درباره فیلم

بچه‌های نسل جنگ یادشان نرفته که آن روزها در و دیوار شهر از شعارهایی در ستایش جنگ پر بود. هنوز هم هستند کسانی که علاقه‌مندند که ایران را درگیر جنگ کنند، اما آمارهای رسمی نشان می‌دهند که در این جنگ هشت ساله که توسط حاکمان عراق آغاز شد و حکومت‌گران ایران آن را نعمت نامیدند و از ادامه‌اش استقبال کردند، حدود یک میلیون نفر کشته و مجروح شدند. و در کنارش البته عده‌ای هم از برکت جنگ به مقام و منصب و ثروت و قدرت رسیدند. اما بعد از چهل سال هنوز بسیاری خانواده‌هایی هستند که درد این جنگ مصیبت‌بار را هم‌چنان به دوش می‌کشند. فیلم 'ماشین روز قیامت' نگاهی دارد به گروهی مهجور از بازماندگان جنگ. این فیلم گزارشی تکان‌دهنده از زشتی‌های جنگ و از زندگی کسانی است که تریبون‌های رسمی در ایران سعی در چشم بستن بر واقعیت حضور آنها دارند. فیلم حکایت زندگی بیماران یکی از آسایشگاه‌های آسیب‌دیدگان جنگ در ایران است. سودابه مردایان سازنده این فیلم در طول سالها، به تدریج تمرکزش را بر روی اثرات روانی جنگ گذاشته و مجموعه‌ای سه گانه به نام 'جنگ و جنون ' ساخته است. 'ماشین روز قیامت ' یکی از این سه فیلم است.

ویژگی فیلم

'ماشین روز قیامت' حاوی تصاویر منحصربه‌فرد و روایتی بی‌واسطه از واقعیت حزن‌انگیز جنگ است. فیلم‌ساز انگشت به روی نکته بسیار حساسی گذاشته و آن زندگی آسیب‌دیدگان جنگ در یک آسایشگاه روانی در ایران است. البته بسیاری از قصه‌های این جنگ خانمان‌سوز ناگفته مانده است. ساخت این فیلم از سال ۱۳۸۴ شروع شده و تا سال ۱۳۸۷ ادامه داشته است.

درباره کارگردان

سودابه مرادیان کارگردان، تدوین‌گر، مستندساز و مدرس فیلم‌سازی دانشگاه سیراکیوز نیویورک متولد ۱۳۵۱ در تهران و دانش‌آموخته سینما از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر همین شهر است. او با بازی در چند مجموعه تلویزیونی کار خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۷۴ اولین فیلم خود 'قافله‌سالار ' را ساخت.

خانم مرادیان پس از فراغت از تحصیل بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ تعداد هفتاد مستند کوتاه درباره زنان روستاهای سراسر ایران ساخته است. او در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۷۶ به عنوان عضو هیئت داوران انتخاب 'بهترین مستند ' در جشن خانه سینما و نیز هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و از سال ۱۳۸۷ تا زمان مهاجرت نایب‌رئیس انجمن مستندسازان ایران بوده است. سودابه مرادیان در سال ۱۳۸۸ برای کار و تحصیل به امریکا مهاجرت کرد و در آنجا در مقطع کارشناسی ارشد 'فیلم و ویدیو ' در دانشگاه کل آرتس کالیفرنیا به تحصیل پرداخت. او در سال ۱۳۹۴ اولین فیلم بلند سینمایی خود 'پولاریس 'را با بازی بهرام رادان جلوی دوربین برد . این فیلم در سال ۱۳۹۷ در ایران به نمایش درآمد. او با آثاری همچون 'مهین '، 'قصه خاک سوخته ' و 'ماشین روز قیامت ' حضور قابل توجهی در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی فیلم داشته که از آن میان، می‌توان به حضور در ششمین هفته سینمای تجربی مادرید- اسپانیا، جشنواره فیلم کوتاه هامبورگ آلمان، درسدن آلمان، ابنزه اتریش، برن جمهوری چک، جشنواره بین‌المللی حقوق بشر اسکاتلند، جشنواره فیلمهای ایرانی لندن، بیستمین جشنواره فجر و هفدهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اشاره کرد. از فیلم‌های دیگر او می‌توان به دو فیلم ' من دیروز به دنیا آمدم! ' و Voices Against Them اشاره کرد.