مدرسه زندگی فارسی

در یک گفتار دوقسمتی به عصر مفرغ یا دوران برنز به عنوان اولین نمونه جهانی سازی یا گلوبالیزم باستانی می پردازیم و علل فروپاشی و پایان این دوران طلایی را بررسی می کنیم:

عصر مفرغ به عنوان نقطه تلاقی اقلیم، جغرافیای سیاسی و تاریخ مشابهت ها و درسهای زیادی برای جهان امروز ما دارد

در قسمت اول به معرفی چندین روش طبقه بندی و بررسی تاریخ کلان از جمله طبقه بندی اسطوره شناختی، کیهان شناختی، باستان شناختی و تاریخی می پردازیم و دلایل ورود انسان از عصر حجر به عصر مفرغ را بررسی می کنیم و بطور خلاصه دستاوردهای بی مانند عصر مفرغ را بر می شماریم تا در پادکست بعدی روند پیوند و ارتباط تمدنهای عصر مفرغ و دلایل فروپاشی تقریبا ناگهانی آنها را بررسی کنیم.

این گفتار بر پایه دو کتاب بنا شده است:

«۱۱۷۷ پیش از میلاد: سالی که تمدن فروپاشید»
کتابی از اریک کلاین، استاد مطالعات کلاسیک و انسان شناسی دانشگاه جرج واشنگتن:

در یک بازه زمانی دو هزار ساله، در فاصله هزاره سوم و اول پیش از میلاد، در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و شرق مدیترانه، مجموعه ای از امپراطوریهای پیشرفته بر پایه فناوری تولید آلیاژ مفرغ پدید آمدند که رابطه تجاری تنگاتنگی داشتند و نویسنده آنها را کشورهای صنعتی دنیای باستان می نامد (جی هشت)

سپس این تمدنها در قرن ۱۲ پیش از میلاد در طی کمتر از چند دهه و با اثر دومینو فروپاشیدند. عصر تاریکی فرود آمد که طی آن اسطوره ها و ادبیات با حسرت و مذهب با دید عبرت از دوران پیش از خود یاد می کردند.

مجموعه رخداد های پیچیده ای که همزمان اتفاق افتاد و به نابودی آنها منجر شد به طرز آزارنده ای شباهت پیدا می کند با توصیفات یک کتاب دیگر درباره قرن بیست و یکم: «فرازهای نشیب» اثر تامس هومر دیکسون استاد علوم سیاسی دانشگاه تورنتو و رییس بنیاد پیر ترودو در دو پادکست مدرسه زندگی فارسی فارسی تحت عنوان عصر مفرغ، به این موضوع پرداخته ایم.

این دو کتاب به نحوی نبوغ آمیز راه می بندند بر همه توضیحات ساده انگارانه ای که تاریخ را حاصل درایت و حماقت شخصیتها معرفی می کنند!

تحقیق و گردآوری: دکتر ایمان فانی