ما دیگر چیزی به نام کولبر نداریم، این کلمه کولبر هم کلمه‌ای بود که نمی‌دانم کجا اختراع شد، هم برای خود مردم و هم برای مسئولان مشکل درست کرد.

بی بی سی:

آقای ذوالفقاری به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که "کسانی که خارج از مسیرهای قانوین تردد کنند و جنس وارد کشور کنند دیگر نه کولبر هستند و نه کارشان قانونی است کارشان عبور غیرمجاز و قاچاق است. اگر فردا چهار تروریست در قالب این کولبران به جای کالا، مواد منفجره وارد کشور کنند و در ۱۰ نقطه کشور عملیات تروریستی انجام دهند آن موقع چه کسی پاسخگو است؟"

معاون وزارت کشور ایران گفته "ما بازارچه‌هایی در مرزها صرفا برای چهار استان مرزی پیش‌بینی کرده‌ایم و معافیت‌هایی هم برایشان درنظر گرفته‌ایم. کسانی که خارج از این مسیرها می‌روند و جنس وارد کشور می‌کنند دیگر نه کولبر هستند و نه کارشان قانونی است. اینها کارشان عبور غیرمجاز و قاچاق است".

آقای ذوالفقاری گفته "من از این واضح‌تر نمی‌توانم موضوع کولبران را تشریح کنم".

کولبر اصطلاحا به افرادی گفته می شود که در مناطق مرزی کالاهای خارجی را روی دوش خود قرار داده و یا با استفاده از اسب و قاطر از مسیرهای کوهستانی صعب العبور می گذرانند و آن را در شهر یا روستای مرزی به صاحبان کالا تحویل می دهند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران اوایل خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که با اجرای "طرح ساماندهی کولبری" تا ۷۰ درصد میزان قاچاق در این مبادی کنترل می شود.