هه‌نگاو: یکژال نصری از فعالین مدنی و فرهنگی ساکن روستای تنگیسر از توابع سنندج که آذر ماه سال گذشته بازداشت و پس از یک ماه با وثیقه آزاد شده بود، توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به تحمل پنج سال حبس تعلیقی محکوم گردید.

بر اساس گزارش رسیده به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، این حکم توسط شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی حسین سعیدی و به اتهام همکاری و عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران صادر و اخیراً رسماً به وی ابلاغ شده است.


کژال نصری ۲۶ساله و از فعالین مدنی و فرهنگی ساکن روستای تنگیسر از توابع سنندج روز یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ (۱۲ دسامبر ۲۰۲۱) بصورت قهری توسط نیروهای اداره اطلاعات ربوده شده و تا سه هفته خانواده وی حتی از مکان نگهداری و سلامت وی مطلع نبودند.


این فعال کُرد روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ (۱۰ ژانویه ۲۰۲۲) پس از یک ماه بازداشت و در پی اعتصاب دو روزه مادرش مقابل درب اداره اطلاعات سنندج با وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی و دستبند الکترونیکی موقتاً از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شد.


هه‌نگاو پیشتر گزارش داده بود که، این فعال مدنی کُرد در ایام بازداشت از هرگونه اطلاع از مکان بازداشت، دسترسی به خانواده و نیز مشاوره حقوقی و دسترسی به وکیل محروم بوده است.

شایان ذکر است که طی سال‌های گذشته کژال نصری بارها به اداره اطلاعات سنندج احضار و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته بود.