رادیو فردا

کاوه مدنی، پژوهشگر ۴۱ ساله ایرانی، به سمت ریاست اندیشکده آب سازمان ملل متحد انتخاب شد.

بنا بر اعلام دانشگاه سازمان ملل متحد در روز چهارشنبه، ۲۶ مرداد، آقای مدنی از ابتدای فوریه ۲۰۲۳ (۱۲ بهمن ۱۴۰۱) عهده‌دار این سمت خواهد بود.

کاوه مدنی استاد مرکز سیاست محیط زیست کالج سلطنتی لندن (امپریال کالج لندن) و پژوهشگر پیشین دانشگاه یِیل و چهره‌ شناخته‌شده بین‌المللی در حوزه محیط زیست است.

او در سال ۱۳۹۹ برنده جایزه معتبر سفیر اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا شد و عنوان جوان‌ترین برنده در تاریخ این جایزه را به خود اختصاص داد. پیش از آن نیز به‌ عنوان برنده جایزه آب دانشمندان جوان اتحادیه فیزیک زمین آمریکا در سال ۲۰۱۹ معرفی شده بود.

آقای مدنی در سال ۱۳۹۶ به دعوت دولت حسن روحانی به ایران رفت و به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست برگزیده شد، اما چند ماه بعد و همزمان با موج بازداشت فعالان محیط زیست بازداشت و به دلیل بازجویی‌ها و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌اش در نهایت مجبور به استعفا و ترک ایران شد.

استعفای او، افسوس عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت که به شدت به توانمندی او اعتقاد داشت.

دیوید مالون، رئیس دانشگاه سازمان ملل متحد، در مورد انتصاب آقای مدنی به ریاست اندیشکده آب این سازمان گفته است که تجربه چشمگیر او در حوزه دانشگاه و خدمات عمومی به این اندیشکده کمک می‌کند تا شکاف بین تحقیقات منابع آب و نیازهای عملی تصمیم‌‌گیرندگان به‌ویژه در مناطق جنوبی کره زمین پر شود.

مایکل اسمال، رئیس کمیته مشورتی بین‌المللی اندیشکده آب سازمان ملل متحد، نیز با اشاره به تجربیات ارزنده این دانشمند جوان ایرانی در سطوح ملی و بین‌المللی از انتقال این تجربه‌ها به اندیشکده آب استقبال کرده است.

اندیشکده آب سازمان ملل متحد یکی از ۱۳ مؤسسه دانشگاه سازمان ملل متحد مستقر در ۱۲ کشور است که با انجام تحقیقات پیشرفته، به حل چالش‌های جهانی آب کمک می‌کند.