رادیو فردا

درپی اعلام این خبر که ایوب انتظاری، «دانشمند هوافضا»، هفته گذشته در شهر یزد به دلایل نامعلوم جان باخته است، بنابر خبرهایی که روز یک‌شنبه ۱۵ خرداد به‌دست رسیده، استاندار یزد او را «شهید» خوانده است.

آقای انتظاری، ۳۵ ساله و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف، در یزد در زمینه ساخت پهپاد و موشک فعالیت می‌کرد و آن طور که از متن آگهی ترحیم ایوب انتظاری برمی‌آید، او روز ۹ خردادماه درگذشته است.

پس از مرگ او، مهران فاطمی، استاندار یزد در نامه‌ای به خانواده انتظاری آنان را «خانواده شهید» خوانده و نوشته است که ایوب انتظاری «جان خود را ایثار کرده است.»

مقام‌های استانداری نیز برای تسلیت «شهادت» ایوب انتظاری به خانه خانواده او رفته‌اند.

این خبرها هم‌زمان با آن است که دادگستری یزد روز یک‌شنبه در پیامی نوشت که «خبر منتشر شده در برخی پیج‌ها و رسانه‌ها مبنی بر فوت دانشمند هوافضا ایوب انتظاری صحت نداشته و فرد مذکور، کارمند معمولی یک شرکت صنعتی بوده و به جهت بیماری در بیمارستان فوت کرده است.»

این دادگستری در ادامه نیز نوشت که «یکی از بستگان ایوب انتظاری برای مطرح کردن خود در فضای مجازی، این شایعه را اولین بار در پیج خود منتشر کرده و باعث بازنشر گسترده آن در پیج‌های استان و متعاقباً در سطح کشور شده که با فرد مذکور برخورد لازم صورت خواهد گرفت.»

دادگستری یزد در حالی می‌گوید که این فرد «کارمندی معمولی» بوده که بر اساس آگهی فوت منتشرشده در رسانه‌های ایران، ایوب انتظاری، مهندس صنایع هوافضا از دانشگاه صنعتی شریف تهران، عالی‌رتبه‌ترین دانشگاه ایران در زمینه‌های فنی بوده است.

در همین حال، بر اساس اطلاعاتی که در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام در دسترس است، علت مرگ ایوب انتظاری «مسمومیت غذایی» اعلام شده است. در همین شبکه‌ها، در مورد علت مرگ اعلام‌شده شک و تردید ابراز شده است.

آگهی درگذشت این مهندس جوان صنایع هوافضای ایران و چند خبر کوتاه در رسانه‌های ایران درباره آن، بازتاب گسترده‌ و سریعی در رسانه‌های اسرائیلی داشته است.