سخن داریوش‌ شاه (چهارمین شاهنشاه هخامنشی در میانه ۵۲۲ تا ۴۸۶ پیش از میلاد، پسر ویشتاسپ، همسر آتوسا و داماد کوروش بزرگ) و خشایارشا (پسر داریوش بزرگ و آتوسا دختر کوروش بزرگ، پنجمین شاهنشاه هخامنشی در میانه سال‌های ۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش از میلاد) در سنگ‌نوشته داریوش یکم در نقش رستم: منم یک آریایی، دارای اصل و نسب آریایی.

شاپور اول ساسانی (دومین شاهنشاه ایران‌شهر از دودمان ساسانی که پس از مرگ پدرش اردشیر بابکان، مؤسس شاهنشاهی به فرمانروایی رسید) در کتیبه ای دیگر: منم شاهنشاه آریایی‌ها.

هرودوت (نخستین تاریخ‌نگار یونانی)، ۲۴۰۰ سال پیش: همه، مادها (حکومتی ایرانی بود که طی سده‌های میانی هزاره‌ی یکم پیش از میلاد، از حدود ۶۷۸ پ.م. تا حدود ۵۴۹ پ.م. ابتدا صرفاً در ناحیه سکونت مادها در شمال غربی ایران و سپس بر بیشتر فلات ایران حکمرانی می‌کرد) را در قدیم آریایی می‌نامیدند.

حمزه اصفهانی (ادیب، لغوی و مورخ ایرانی)، ۱۱۰۰ سال پیش: آریایی‌ها که پارس نیز نامیده می‌شوند در میان این ممالک قرار دارند.

تذکر: مطلبی را که خواندید ـــ یک تبلیغ برای ملی‌گرایی یا ناسیونالیسمِ افراطی نیست، تمامِ اقوام در ایران با همدیگر متحد بوده و با درس گرفتن از تاریخ ـــ سرزمینِ پارسیان را از نو خواهیم ساخت.