عفو بين الملل

زهرا صدیقی همدانی، معروف به ساره، مدافع حقوق بشر متعلق به جامعه همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی (ال جی بی تی آی) صرفاً به خاطر گرایش جنسی و هویت جنسیتی واقعی یا مفروض‌اش و همچنین پست‌ها و اظهاراتش در شبکه‌های اجتماعی در دفاع از حقوق افراد همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، فراجنسیتی و بیناجنسی بر خلاف ضوابط بین‎المللی و به شکل خودسرانه تحت بازداشت در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.  

ماموران سپاه پاسداران او را در ۵ آبان‌ ماه ۱۴۰۰ در نزدیکی مرز ایران با ترکیه دستگیر کردند؛ او قصد داشت به ترکیه سفر کند و در آن‌جا تقاضای پناهندگی کند. پس از دستگیری، زهرا صدیقی همدانی به مدت ۵۳روز مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفت. متعاقباً معلوم شد که او در این مدت در یک سلول انفرادی در بازداشتگاه سپاه پاسداران در ارومیه نگهداری می‌شده است.

به گفته زهرا صدیقی همدانی، در این دوران یک مامور سپاه پاسداران او را تحت بازجویی‌های شدیدِ همراه با آزار و اذیت کلامی و توهین به هویت و ظاهرش قرار داد و هم‌چنین او را تهدید به اعدام یا آسیب فیزیکی و سلب حضانت از دو فرزند خردسالش کرد. این اعمال، ناقض ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر رفتار‌های بیرحمانه، غیرانسانی و ترذیلی محسوب می‌شود.   
 
زهرا صدیقی همدانی در ۲۶ دی‌ ماه ۱۴۰۰ در مقابل بازپرس شعبه ششم دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه حاضر شد و در آن‌جا بازپرس به او اعلام کرد که اتهامش «افساد فی‌الارض» از جمله از طریق «ترویج همجنس‌گرایی»، «ارتباط با رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی» و «ترویج مسیحیت» است. 

 * دانلود فایل پی‌دی‌اف فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل به فارسی 
 
* لینک فراخوان اقدام فوری عفو بین‌الملل به انگلیسی