ویدیو لحظه بازگشت به خانه

رادیو فردا

آتنا دائمی، فعال مدنی که با اتهامات چون «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبر جمهوری اسلامی»، از سال ۱۳۹۵ در زندان بود، امشب از زندان لاکان رشت آزاد شده است.

این فعال مدنی در سال‌های اخیر در زندان اوین در حال گذراندن دوران محکومیت پنج ساله خود‌ بدون یک روز مرخصی در زندان اوین بود و ۲۶ اسفندماه سال گذشته به زندان لاکان رشت تبعید شد.

خانم دائمی که در حوزه‌هایی چون مخالفت با اعدام، دفاع از حق تحصیل بهاییان و محکوم کردن اعدام‌های دسته جمعی دهه شصت در ایران بود، نخستین بار مهرماه سال ۹۳ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و به مدت ۱۶ ماه در زندان به سر برد. او مجددا مهرماه سال ۹۵ بازداشت شد و برای اجرای باقیمانده حکم زندان خود به زندان اوین برده شد.

در طول هفت سال گذشته خانواده این فعال مدنی نیز تحت فشار نیروهای امنیتی قرار داشتند، از جمله فروردین سال ۹۶، دو خواهر او خانم‌ها انیسه و هانیه، به اتهام «توهین به ماموران در حین انجام وظیفه» به تحمل سه ماه و یک روز حبس» تعلیقی محکوم شدند.

خانم دائمی همچنین تیرماه سال گذشته در پرونده‌ای دیگر که با شکایت وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه علیه این او گشوده شد، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و به اتهام «اخلال در نظم زندان» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

تاکنون گزارشی درباره وضعیت نهایی این پرونده خانم دائمی منتشر نشده است.