رادیو فردا

مصطفی نیلی، وکیل علی یونسی، دانشجوی زندانی دانشگاه صنعتی شریف، می‌گوید «تقاضای» نهاد امنیتی جمهوری اسلامی این بوده که علی یونسی و امیرحسین مرادی تا زمان صدور حکم در بند امنیتی ۲۰۹ در زندان اوین بمانند.

به گفته وی، این دو دانشجو که هنوز حدود ۲۱ سال دارند، «نزدیک به ۲۱ ماه است که در بند امنیتی ۲۰۹ و شرایط سخت آن بند نگهداری می‌شوند.»

آقای نیلی از این که «دادیار ناظر و دادستان تهران هیچ توجهی به اعتراضات ما درباره انتقال این بچه‌ها نمی‌کنند» ابراز تاسف کرده است.

نگهداری این دو دانشجوی نخبه در بند ۲۰۹ در شرایطی ادامه دارد که به گفته مصطفی نیلی، «تحقیقات مقدماتی، مدت‌هاست به پایان رسیده و... هیچ ضرورتی برای این مسئله وجود ندارد.»

وی در عین حال درباره پخش ناگهانی «اعترافات اجباری» این دو جوان نخبه از سوی خبرگزاری فارس گفت:‌ «این گمان به وجود می‌آید که نهاد امنیتی به هر حربه متوسل شده تا با اثرگذاری در این پرونده، نظر مقام قضایی را منحرف کند.»

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در ۲۲ فروردین سال ۹۶ بدون اعلام دلیل دستگیری، «پس از ضرب‌ و شتم شدید توسط ماموران» بازداشت شد.

امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری، نیز همان روز بازداشت شد.

مدتی پس از بازداشت آن‌ها، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی وقت قوه قضائیه، این دانشجویان را متهم کرد که با گروه‌های «ضد انقلاب» و «به‌ویژه» سازمان مجاهدین خلق ایران ارتباط گرفته بودند و «تحت تعلیمات» مجاهدین خلق «به دنبال انجام اقدامات خرابکارانه‌ در کشور بودند».

خانواده علی یونسی با اشاره به سابقه قوه قضائیه در «شکنجه روحی و جسمی و اعتراف‌گیری اجباری و فشار به خانواده‌ها»، این اتهامات را «مسخره» و «داستان‌سازی» خوانده‌اند.