رادیو فردا: در نتیجۀ خشکسالی‌های پی‌درپی، استان گلستان یکی از خشک‌ترین سال‌های آبیِ پنجاه سال اخیر را پشت سر گذاشته و با خشکیدگی کامل پنج سد استان، علاوه بر خسارت‌های کشاورزی، تأمین آب شرب مردم استان نیز با مشکل مواجه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پی کاهش ۲۹درصدی بارش‌ها در استان گلستان و کاهش ۸۴درصدی آوردِ رودخانه‌ها اکنون پنج سد استان کاملا خشک شده و این استان در سال آبی گذشته، یعنی از ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا ابتدای مهر ۱۴۰۰، یکی از خشک‌ترین سال‌ها را در پنجاه سال اخیر پشت سر گذاشت.

تغییرات اقلیمی و کاهش شدید بارش‌ها در کنار افت گستردۀ سطح سفره‌های زیرزمینی، علاوه بر خسارات شدیدی که به بخش کشاورزی وارد کرده، تنش‌های آبی شدید برای آب‌رسانی به شهرها و روستاها را نیز موجب شده است.

آمارها نشان می‌دهد که استان گلستان در دو دهۀ اخیر ۱۳ سالِ خشک را از سر گذرانده که این وضعیت نشان‌دهندۀ تغییرات اقلیمی شدید است. در سال آبی گذشته پنج سد این استان (سدهای گلستان، شهید چمران، شهید ایمری، شهید قربانی و شهید دستغیب) کاملاً خالی از آب بوده و خشک شده‌اند.

برخی کارشناسان می‌گویند با توجه به نحوهٔ مدیریت منابع آب و نابودی تدریجی آبخوان و عدم تخصیص بودجه برای احیای سفره‌های آب زیرزمینی و عدم تغییر در برنامه‌های کشاورزی ایران، تنش‌های آبی در آینده گسترده‌تر خواهد شد.

کم‌آبی و تنش‌های آبی در ایران در سال‌های اخیر موجب بروز اعتراضاتی شده که گسترده‌ترین آن‌ها در سال جاری در خوزستان رخ داد و با سرکوب شدید نیروهای انتظامی و امنیتی مواجه شد.