چند سال بود که واردِ قلمروی شوالیه‌های معبد در اسپانیا (قلعه‌ی مُنْزُن در اَیالتِ آراگون اسپانیا) نشده بودم، ارتش نیروهای خارجی فرانسه یا لژیون خارجی فرانسه ( لوئی فیلیپ یکم ـــ آخرین پادشاه فرانسه نیرویی مرکب از داوطلبان خارجی ـــ به سبکِ شوالیه‌های معبد تشکیل می‌دهد...) که بنده جزو ایشان هستم ـــ از بازماندگانِ شوالیه‌های معبد هستند که در قرون وسطی فعالیت می‌کرد این گروه در سده دوازدهم میلادی ـــ برای محافظت از زائرانِ مسیحی در مسیر اورشلیم، گرد هم آمدند، اعضای آن به دلیلِ خدماتشان ـــ امتیازهای ویژه‌ای داشته و مورد حمایتِ پاپ بودند.

شوالیه‌ها از خَشن ترین و بهترین مبارزانِ تاریخ بودند:

شوالیه های معبد ـــ مدل متفاوتی از ارتش را ایجاد کرده که در آن اعضای راهب بودند؛ به فقر، عفاف و اطاعت سوگند یاد کرده و متعهد به مبارزه با کافران در سرزمین مقدس بودند، آنها با وعده خدمت به مسیحیت ـــ در سال ۱۱۲۹ میلادی در شورای تروی در شامپاین به رسمیت شناخته شدند.

آنها در مورد نظم و انضباط با کسی شوخی نداشتند، دیسیپلین ـــ یک کد در رفتار روزمره شوالیه های معبد بود، گوشت کم و با ندرت می‌‌خوردند، زن بازی نمی‌‌کردند، لباس‌های فاخر نیز نمی‌‌پوشیدند.

به خاطرِ قوانینی‌ که داشتند ـــ هیچگاه نه عقب نشینی کرده و نه تسلیم می‌‌شدند، خشونتی که از آن در جنگ‌ها بهره می‌‌بردند ـــ قسمتی‌ از فداکاری‌های مذهبی‌ آنها بود.

آنها متفکرانِ استراتژیک و همچنین مبارزانی غیور بودند، اقدامات عجولانه در بین آنها مرسوم نبود، پیروزی‌های مکرر، قدرت نظامی و سیاسی، نفوذِ اقتصادی و ایجادِ قوانینِ خوبِ اجتماعی، ثروت و عملکردِ خوبِ آنها باعث می‌‌شد که شاهانِ اروپایی نسبت به آنها احساسِ حقارت کرده و خواستار برچیده شدنِ آنها باشند، واتیکان تا آخرین لحظه با آنها همراه بود ولی‌ پاپ کِلمنت پنجم نظرِ خود را در زمینه‌ی حمایت از آنها تغییر داده و دشمنِ ایشان شد.

بر اثر پافشاری‌های فیلیپ چهارم، پاپ ۲۲ نوامبر سال ۱۳۰۷ میلادی به تمام حاکمان مسیحی دستور داد تا در صورت مشاهده‌ی شوالیه‌های معبد (اتهاماتِ فراوانی به آنها زده می‌‌شد که هیچ کدام واقعیت نداشت) ـــ آن‌ها را دستگیر کنند، او در نهایت دستور انحلال این فرقه را صادر کرد.

ژاک دو موله، آخرین فرمانده شوالیه‌های معبد پس از اعتراف زیر شکنجه، در ۱۸ مارس سال ۱۳۱۴ میلادی زنده زنده سوزانده شد، بر اساس روایات تاریخی او در لحظات آخر رو به کلیسای نوتردام کرده و دعا خوانده و در سخنان آخر خود گفته: خدا می‌داند چه کسی اشتباه کرده و گناهکار است، به زودی یک فاجعه برای کسانی که ما را به مرگ محکوم کرده‌اند، رخ خواهد داد، پاپ کلمنت یک ماه پس از این رخداد درگذشت و فیلیپ چهارم نیز طی همان سال، در اثر حادثه‌ای هنگام شکار کشته شد.

شوالیه‌ها ـــ با تغییرِ نام از شوالیه‌های معبد به نشان مسیح و نشان اعظم مسیح در اسپانیا، فرانسه و ایتالیا (با شعاری که بیش از ۱۰ قرن قدمت دارد؛ نام ما نه، ای خداوند، نام ما نه، شکوه تنها لایق نام توست) ـــ توانستند تا حالا به بقای خود ادامه بدهند.