پیر اُگوست رنوآر ـــ نقاش فرانسوی از جایی به بعد در حیات هنری‌اَش ـــ به امپرسیونیست‌ها روی آورده و البته دوباره پس از مدتی به آن‌ها پشت کرد.

تابلوی «گابریل با پیراهن باز» در رده‌ی آثار امپرسیونیستی رنوآر قرار می‌گیرد، او پس از پیوستن به امپرسیونیست‌ها در سال‌های اوایل دهه‌ی ۱۸۸۰ در کارهایش از رنگ‌های روشن و شاد و تند استفاده کرده و بیشتر به نقّاشی از اندام‌های خوش‌تراش زنان، کودکان شاد و مناظر سرسبز و دل‌انگیز روی آورده بود، پس از ازدواجش تصاویر بسیاری از زندگی خانوادگی‌اَش، همسر و بچه‌هایش و پرستارشان در حال انجام کارهای عادی روزمره کشید.

تابلوی «گابریل با پیراهن باز»، در همین رده از کارهای رنوآر قرار می‌گیرد، رنوآر؛ آفرینشِ این اثر را در سال‌های متأخّر عمرش به پایان برد.

این نقاشی اکنون در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود، به دلیل بازبودن پیراهن مدل، این نقاشی پس از شورش ۲۲ بهمن ۵۷ ـــ نمایش نیافته است.

این در حالی است که یک‌بار یکی از مقامات مذهبی شورای عالی انقلاب فرهنگی با سرسختی از معاوضه‌ی نقّاشی رنوآر مخالفت کرده و گفته بود: «این نقّاشی رنوآر بسیار نفیس است، آن را از دست ندهید.»