امروز خبرِ تلخی رسید که دال بر درگذشتِ بانو جهان سادات، همسر محمد انور سادات، رهبر فقید مصر و نزدیک‌ترین دوستِ شهبانو فرح پَهلوی بود.

به عنوانِ یک جمهوری خواه باید بگویم که در این بیست و چندی سال که به مصر می‌‌روم ـــ همیشه نامِ ایران و ایرانیانِ واقعی‌ وطن دوست با مقبره‌ی محمد رضا شاه پهلوی گِره خورده و هیچ گاه نباید حمایتِ خاندانِ سادات را در این زمینه از یاد برد، درگذشت بانو جهان سادات با ایامی مصادف شده که تدارکات آیین چهل و یکمین سالروز درگذشت محمدرضا شاه پهلوی در قاهره ـــ در جریان است.

بانو جهان سادات، که در سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۱ بانوی اول مصر بود، هنگام مرگ ۸۷ سال داشت، او تا اندکی پیش از بیماری، مدرس دانشگاه قاهره و نیز استاد مهمان دانشگاه در آمریکا و همچنین سخنران نشست‌های جهانی بود.

جهان سادات در تمامی سال‌هایی که شهبانو فرح پهلوی برای بزرگداشت محمدرضا شاه پهلوی به مزار او در قاهره سفر می‌کرد، نزدیک‌ترین همراه و مونس ملکه پیشین ایران بود.

شهبانو فرح و بانو سادات هر سال در روز پنجم مرداد، ابتدا بر مزار انور سادات در منطقه نصر قاهره حضور یافته و همراه با یکدیگر به مزار محمد رضا شاه پهلوی در مسجد الرفاعی قاهره می‌رفتند.

تقریبا در تمامی چهار دهه اخیر، دو بانوی پیشین ایران و مصر از سوی صدها تن از مردم مصر و نیز ایرانیانی که از کشورهای مختلف برای حضور در این مراسم به قاهره می‌رفتند، مورد استقبال قرار می‌گرفتند.

چند سال قبل در مهمانی که سفارت مصر در فرانسه ترتیب داده بود ـــ افتخارِ آشنایی با ایشان داشتم، چه شیرین و چه خانم، چه مطلع از اوضاع و چه دانا در زمینه‌ی احوالِ مردمِ دنیا، یادِ ایشان گرامی‌، روحَش شاد.

همه‌ی آن نسلِ خوب دارند می‌‌روند...