امروز پینوکیو ۱۴۰ ساله شد، پینوکیو ـــ یک شخصیت داستانی و شخصیت اصلی ماجراهای پینوکیو از نویسنده‌ی ایتالیایی، کارلو کلودی بوده که در واقع عروسکی چوبی است ــــ که آرزوی تبدیل شدن به پسری واقعی را دارد، او در دروغ گویی لنگه ندارد.

این شاید یکی‌ از معدود داستانهای کودکانه‌ای بود که سخت از خواندنَش لذت می‌‌بردم، اما از اصلِ نوشتارِ آن غافل بوده و وقتی‌ که بزرگتر شدم ـــ تازه فهمیدم اصلِ جریان چیست.

در عکس می بینیم که پینوکیو جانِ خود را با به دار آویخته شدن از یک درخت بلوط ـــ از دست داده تا هزینه دروغ‌ و شرارت‌های خود را بپردازد، این صحنه تلخ، از یک درخت بلوط در نزدیکی خانه نویسنده الهام گرفته شده است، اما این عاقبت تلخ را خیلی از خوانندگان جوان دوست نداشته و از این رو نویسنده، داستان پینوکیو را بازنویسی کرد، سپس در سال ۱۸۸۳ مجموعه کامل پینوکیو به‌ طور مستقل منتشر شد.

پس از آن، داستانِ بلوغ در مورد عروسکی است که به‌ خاطر احساساتی که تجربه کرده، تبدیل به انسان شده و این نسخه جدید در ذهن کودکان و همچنین بزرگسالان، ماندگار شد.

در سمتِ راست تصویرِ دیگری شاهد هستیم که اثرِ والتر ژروولینو (نقاش و هنرمند ایتالیایی که عمدتا به دلیلِ کارهای سورئالیستی شناخته می شد) و نامَش مرگ احتمالی پینوکیو است، ژروولینو عمیقا تحتِ تأثیر شخصیت اصلی ماجراهای پینوکیو بوده و تلاش کرد تا سرنوشتِ دیگری را برای پینوکیو رقم بزند،  ژروولینو معتقد به خیانتِ پینوکیو در قبالِ پدرش ـــ ژپتو بود.

او در آن نقاشی خود نشان می‌‌دهد که پینوکیو توسطِ یک تبر به قتل رسیده و سرَش جدا شده است، جلاد شباهتِ عجیبی‌ به خودِ نقاش داشته و به عملِ خود (قطع کردنِ سرِ شیطان ـــ پینوکیو) افتخار می‌‌کند، او این عمل را در میدانِ سیرک انجام داده و آنجا محلی بود که پینوکیو به کار مشغول بود و دیگر مردمان شاهدِ اعدامَش هستند.

به زودی مطلبی خدمتِ شما ارائه خواهد شد به نامِ در تاریک آباد ادبیاتِ کودک‎‎.