René Descartes رنه دکارت  ریاضیدان و فیلسوف فرانسوی  در 31 مارس سال 1596  در فرانسه به دنیا آمد و در 11 فوریه سال 1650  در استکهلم سوئد ازدنیا رفت.  فردا چهارشنبه 31 مارس 2021 مصادف است با 425 امین سالگرد تولد این دانشمند و فیلسوف بزرگ فرانسوی.

دکارت نقش مهمی در تحولات  علمی و آموزشی دوران رنسانس داشت و بشریت مدیون  نو آوری های وی در زمینه های مختلف است.

  1.  دکارت بیش از همه درک علوم را ساده کرد.  اغلب دانشمندان قبل از وی به طبقات اشرافی تعلق داشتند. علم زبان پیچیده  داشت  که افراد  معمولی از درک آن عاجز بودند. دکارت اعلام کرد هر کسی میتونه در باره نظرات و نوشته های هر دانشمندی شک  و خودش تجارب دست اولی برای راستی آزمائی انجام دهد. شعار وی "من فکر میکنم پس هستم" بود.در آن دوران لاتین زبان رسمی علوم بود و شعار وی به لاتین Cogito ergo sum  سمبل و چکیده روحیه تغییر آن دوره بود.
  2.  دکارت اعلام کرد  که برای پدیده های اطرافمون باید از تفاسیر و توضیحات ساده به سمت پیچیده و مشکل برویم بسته به نیازمون میتونیم مطالعات دقیق تری انجام بدهیم.
  3. هندسه اقلیدوسی مظهر علوم پیچیده زمان وی بود. دکارت با ابداع هندسی تحلیلی و محورهای مختصات کارتزین ابزاری ساده برای درک مفاهیم اساسی هندسه نظیر خط و  نقطه و منحنی ها پرداخت.
  4. دکارت با ابتکاراتی که صرفا ابداع خودش بود نقش  مهمی در ترویج آموزش عمومی داشت. دکارت ثابت کرد که دانشمند شدن ارثی  نیست . هر کسی از هر طبقه ائی صرفا با یادگیری  تفکر درست  یک دانشمند بالقوه  است.