محمد ساعد  مراغه ائی مجموعاً دو بار نخست‌وزیر و هشت مرتبه وزیر امور خارجه و یک بار وزیر کشور و چهار مرتبه سفیر کبیر و وزیر مختار و چهار دوره نماینده مجلس سنا و یک دوره وکیل مجلس بوده‌است. در باره او گفته‌اند که دیپلماتی ورزیده و سیاستمداری عاقل بود.

به زبان‌های روسی و فرانسوی مسلط بود، و ترکی استانبولی را نیز روان صحبت می‌کرد. در اجرای قانون سخت‌گیر و استوار و یکی از بااستقامت‌ترین رجال ایران محسوب می‌شد. پس از مرگ به هیچ وجه مالی از او باقی نماند.

محمد ساعد متولد 8 اردیبهشت سال 1260 مراغه و  درگذشته 10 آبان سال 1352 در تهران است.

 اسرائیل روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۲۷ برابر با ۱۴ مه ۱۹۴۸ اعلام استقلال کرد. هنگامی که دولت اسرائیل تقاضای عضویت در سازمان ملل را نمود، کشورهای اسلامی– به استثنای ترکیه- با آن مخالفت کردند ولی سرانجام سازمان ملل در ۱۱ مه ۱۹۴۹ قطعنامه‌ای دائر بر پذیرفتن عضویت اسرائیل صادر کرد.

سپس ایران توسط دولت محمد ساعد مراغه‌ای در جلسه یک‌شنبه ۱۴ اسفندماه ۱۳۲۸ برابر با ۵ مارس ۱۹۵۰ اسراییل رابه صورت دوفاکتو یا عملا به رسمیت شناخت و اعلامیه رسمی آن در مطبوعات و روزنامه رسمی کشور حدود ۱۰ روز بعد در ۲۳ اسفند انتشار یافت و ایران سرکنسولگری خود را در آنجا دایر نمود. ایران پس از ترکیه دومین کشور منطقه بود که اسراییل را عملا به رسمیت می‌شناخت. نصرالله انتظام نماینده دایمی ایران در سازمان ملل، به اطلاع نماینده‌ی اسراییل در سازمان ملل رساند که از این پس دولت ایران، دولت اسراییل را به صورت دوفاکتو یا عملا به رسمیت شناخته است و حسین علا در سال ۱۳۳۰ در جشنی به مناسبت استقلال اسراییل شرکت کرد.

نکته جالب در این شناسائی دلایل مندرج در اعلامیه دولت است که امروز هم معتبر به نظر میرسند.

حفاظت از حقوق و منافع ایرانیان مقیم اسراییل، و پیگیری سیاسی و حقوقی این افراد که حدود صد هزار نفر برآورد می‌شد و دولت ایران برای نظارت بر املاک اتباع ایرانی که منطقه را در سال ۱۳۲۶ ترک کرده بودند، عباس صیقل را به آنجا اعزام کرد. اما بنا بر اظهارات محمد ساعد مراغه‌ای نخست وزیر وقت ایران، چون «انجام وظایف محوله برای مامور ایرانی بدون هیچ نوع رسمیت مصادف با مشکلاتی شده بود» دولت نیاز به شناسایی را احساس نمود. از طرفی به نظر می‌رسد افرادی که میان ایران و اسراییل در رفت و آمد بودند نیاز به صدور انواع روادید سفر و تجاری داشتند که بدون وجود یک کنسولگری مستقر امکانش فراهم نبود.

تلاش برای حل و فصل اختلافات با ایالات متحده و بهبود هر چه بیشتر روابط با آن کشور در پی نخستین سفر طولانی محمد رضاشاه پهلوی به ایالات متحده در آبان ۱۳۲۸ و کسب آگاهی از نفوذ بیش از اندازه‌ی محافل سیاسی و مذهبی یهودیان در این کشور و اینکه یکی از پیش‌شرط‌های ایالات متحده برای بهبود روابط با ایران به خصوص درزمینه‌های اقتصادی و نظامی مشخص نمودن موضع ایران پیرامون موجودیت اسراییل بود.

 محمد ساعد از جمله مردان توانا و سیاستمدار برجسته دوران پهلوی  ها بود. ساعد به عنوان وزیر امور خارجه در پائیز سال 1943 استالین را که در کنفرانس تهران حضور داشت تشویق کرد به دیدار محمد رضا پهلوی شاه ایران به کاخ سعد آباد برود؛ کاری که چرچیل و روزولت از انجام آن خود داری کردند.

امیر اصلان افشار که از سال 1969  تا 1973 در زمان ریاست جمهوری ریچارد  نیکسون سفیر کبیر ایران در واشنگتن بود داماد( همسر دخترش کاملیا) زنده یاد محمد ساعد  بود که اخیرا در فرانسه فوت کرد.