روز شنبه 16 اسفند سال جاری برابر  با شش ام مارس سال 2021  میلادی مصادف  است با هفتادمین سالگرد قتل سپهبد حاجعلی رزم  آراء نخست وزیر ایران در 16  اسفند سال 1329 برابر با هفتم مارس سال 1951  میلادی در مسجد شاه تهران به دست خلیل طهماسبی از اعضای فدائیان اسلام.

رزم آراء  در سال 1280 در تهران در خانواده  ائی که اعضای آن بیشتر نظامی بودند به دنیا آمد.  در ایران در مدرسه نظامی مشیر الدوله درس خواند. بعد ها برای تکمیل تحصیلات  همراه افسران جوان دیگر به فرانسه اعزام و از دانشگاه نظامی سن سیر با  درجه عالی فارغ التحصیل گردید. در سال 1315 به درجه سرهنگی رسید و با خانم انورالملوک هدایت خواهر صادق هدایت نویسنده مشهور ازدواج کرد.

سرهنگ رزم آرا در مدت خدمت خود دایره جغرافیائی ارتش را تشکیل و اقدام به تالیف  کتب مهمی در باره جغرافیائی نظامی مناطق مختلف ایران کرد. بر اثر این خدمات در سال 1318 به درجه سرتیپی ( ژنرالی) نائل آمد و جوانترین تیمسار در تاریخ ارتش ایران گردید. سرتیپ رزم آرا به معاونت ژنرال فرانسوی ژرژ ژاندر اولین رئیس دانشگاه جنگ ایران رسید. در سال 1323 به درجه سرلشگری رسید و رئیس ستاد ارتش گردید. در عملیات نجات آذربایجان و کردستان  در سال 1325 نقشی موثر داشت. در 5 تیرماه سال 1329 با کسب اکثریت مجلس به نخست وزیری رسید.  این در حالی بود که دربار ؛ دکتر مصدق  و یاران ؛ کاشانی و همه پیروانش  مخالف وی بودند. وی به زبان های انگلیسی ؛ فرانسه و روسی تسلط کامل داشت. برای اطلاعات بیشتر می توانید به منابع اینترنتی و چاپی در مورد فعالیتها و ترور ایشون مراجعه کنید.

 با این مقدمه رسیدیم به این سئوال چرا رزم آرا ترور شد و نه تنها کسی از مرگ وی اظهار تاسف نکرد بلکه قاتل وی خلیل طهماسبی هم  طبق مصوبه  مجلس بخشیده شد. چرا ؟

 ایرانی ها کلا از رک گوئی بدشون می آید. رک گوئی را معادل  بی نزاکتی و بی تربیتی میدانند و کینه آدم رک گو را بردل میگیرند. درسال 1329 دکتر مصدق و یارانش در مجلس در صدد تصویب قانون ملی شدن صنعت نفت  ایران بودند. سپهبد رزم آرا استدلال میکرد  که ایران درآن زمان توان فنی و مالی لازم را برای ملی کردن صنعت نفت ندارد و بهتر  است این کار طی روندی مثلا 5  تا 10 ساله صورت گیرد  تا فرصت تربیت نیروهای فنی لازم برای گرداندن  صنعت نفت و تاسیس ناوگانی از تانکرهای نفتکش فراهم گردد. مخالفان سیاسی وی  که در راس آنها دکتر مصدق قرار داشت به استدلال  های فنی وی توجهی نکرده و خواهان اعلام  و اقدام فوری ملی شدن صنعت نفت شدند.

خلاصه اتحادی ازهمه ایرانیان با طرز فکر های مختلف از ماوراء مذهبی تا مادون کمونیستی که گوش شنوائی برای شنیدن حقایق نداشتند؛ باعث ترور این سرباز فداکار وطن گردید.

 نکته جالب در این میان آن  است که نهایتا دولت سرلشگر زاهدی بعد ازکودتای 28 مرداد قراردادی را که با کنسرسیوم نفت بست همان شرایطی را داشت  که سپهبد رزم آرا در مقام نخست وزیری پیشنهاد  داده بود. متاسفانه مزار  این سرباز فداکار بعد ازانقلاب در باغ طوطی شهر ری  تخریب گردید.