اولین سفر رسمی  محمد رضا پهلوی شاه ایران و ملکه ثریا  به اتحاد شوروی از تاریخ 4 تا 22 تیرماه سال 1335- 24 ژوئن تا 4 ژوئیه 1956-  به دعوت رسمی مارشال وروشیلف صدر هیئت رئیس ( رئیس جمهور)  به مدت 18  روز انجام گرفت. بعد از کودتای 28 مرداد و انهدام شاخه های نظامی و غیر نظامی  حزب توده که ازجانب شوروی حمایت میشد و شکست جنگ تبلیغاتی رادیوئی شوروی بر ضد شاه ؛ سرانجام روسها واقعیت را پذیرفتند و به ترمیم روابط  با ایران پرداختند.

 این عکس مربوط به ملاقات رسمی محمدرضا شاه با رئیس جمهور شوروی است. نکته مهم  در اینجا سیگاری  است که شاه  به دست دارد و کبریتی که رئیس جمهور شوروی به دست گرفته تا هر وقت شاه  اراده کرد سیگارش را روشن کند.  فقط شاه است که سیگار به دست دارد. این هم نوعی ابراز  مقام بالا در آن زمان تلقی میشد که فقط افراد رده بالا از آن برخوردار بودند. رئیس جمهور شوروی نخواسته جلوی شاه سیگار بکشد تا مشخص گردد بالاترین مقام در این ملاقات را  شاه دارد.

در این دیدار شاه در پاسخ به خوش‌آمدگویی مارشال وروشیلف گفتند: " وقتی پایه دوستی بر اساس احترام متقابل و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر باشد مسلما این دوستی پایدار می‌ماند."

یعنی اگر  بخواهید وضعیت به  همین منوال پیش برود و کلاهمون تو هم نره بهتره دیگه در کارهای ما دخالت نکنید.

 این عکسو چند ماه  پیش درگالری نبشی تهران گرفتم که به بررسی تصاویری از تاریخ روابط ایران و شوروی پرداخته بود. متاسفانه  نسخه با کیفیت تری نتوانستم تهیه کنم.