ایران و آمریکا برای نخستین بار در جام جهانی ۲۰۱۰ استانبول روبه‌رو شده بودند
ارسال

 

رادیو فردا: تیم‌های ملی بسکتبال ایران و آمریکا در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم‌گروه شده‌اند و در گروه آ مقابل هم می‌ایستند. برگزاری المپیک توکیو با همه‌گیری ویروس کرونا، به سال ۲۰۲۱ موکول شد، اما عنوان رسمی آن توکیو ۲۰۲۰ باقی ماند.

ایران در گروه نخست با آمریکا دارنده ۱۵ مدال طلای المپیک، فرانسه و تیم برنده مسابقات انتخابی در کانادا همگروه شده است.

آخرین تیم این گروه در ویکتوریای کانادا انتخاب خواهد شد. جایی که کانادا، جمهوری چک، یونان، ترکیه، اروگوئه و چین به مصاف هم می‌روند.

تقابل تیم‌های ملی ایران و آمریکا در همه رشته‌های ورزشی، همواره جذاب و خبرساز بوده است.

در این بین تیم ملی بسکتبال آمریکا گران‌ترین و مهم‌ترین تیم بین همه رشته‌های ورزشی است که در المپیک شرکت می‌کند.

بسکتبال المپیک برای اولین در سه گروه ۴ تیمی برگزار خواهد شد و در حالی که هنوز چهار تیم دیگر المپیک انتخاب نشده‌اند، مراسم قرعه‌کشی در سوئیس برگزار شد.

در گروه ب استرالیا، نیجریه، تیم اول مسابقات انتخابی به میزبانی کرواسی و تیم اول انتخابی‌های صربستان حضور خواهند داشت.

در گروه سوم آرژانتین، ژاپن (میزبان المپیک) اسپانیا و تیم برتر انتخابی‌های لیتوانی قرار گرفته‌اند.

ایران برای سومین بار حضور در مسابقات بسکتبال المپیک را تجربه خواهد کرد؛ ۱۹۴۸ لندن، ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۲۰ توکیو.

ایران و آمریکا برای نخستین بار در جام جهانی ۲۰۱۰ استانبول روبه‌رو شدند. آمریکا در آن مسابقه از نخبگانی چون استیون کری، کوین دورانت، کوین لاو و آندره ایگودالا بهره ‌برد.

بازی با نتیجه ۸۸-۵۱ به سود آمریکا خاتمه یافت اما امتیازآورترین بازیکن زمین، حامد حدادی از ایران بود که همچنان عضو تیم ملی است و در المپیک توکیو هم بازی خواهد کرد.

حدادی سابقه انجام ۱۶۴ بازی را در NBA برای تیم‌های ممفیس و فنیکس دارد و اینک در لیگ چین فعالیت می‌کند.

آمریکا پس از سیزده سال شکست ناپذیری، در جام جهانی ۲۰۱۹ و بدون یاران اصلی، مغلوب فرانسه شد. پر افتخارترین تیم تاریخ بسکتبال، ۵۸ برد پیاپی را در دیدارهای رسمی بین‌المللی به جا گذاشت.

جالب اینکه فرانسه نیز مانند آمریکا در المپیک توکیو با ایران همگروه شده. آخرین شکست‌ آمریکایی‌ها تا قبل از دیدار با فرانسه، نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۰۶ بود که مغلوب یونان شدند.

آمریکا را گرگ پاپوویچ هدایت می‌کند که پنج بار سن آنتونیو اسپرز را به قهرمانی NBA رسانده. او در ۳۳ سال اخیر، مربی و سرمربی سن آنتونیو بوده.

دستیارش هم استیو کر سرمربی گلدن استیت است که پنج سال پیاپی با این تیم به فینال لیگ رسیده و همچون پاپوویچ از محبوب‌ترین مربیان بسکتبال دنیاست.

سوای رده بزرگسالان، در جام جهانی ۲۰۱۷ جوانان نیز ایران در برابر آمریکا قرار گرفت و با نتیجه یک‌ طرفه ۱۰۸ بر ۴۸ شکست خورد.

پیش از آن، سنگین‌ترین شکست جوانان ایران مقابل آمریکا در سال ۲۰۰۹ رقم خورده بود که ایران بازی را با ۵۱ امتیاز فاصله واگذار کرد.

در لیگ برتر بسکتبال ایران ۹ بازیکن آمریکایی حضور دارند، هشت نفر در مردان و دو بازیکن در لیگ زنان.

دوین مارتین در مس، سوئیتنی در ذوب آهن، مالکوم گرانت به اتفاق واورلی استین (آمریکایی-آلمانی) در قزوین، کورین هنری در اکسون تهران، مالیکو ترنت در مهرام و پری پتی هم برای شهرداری گرگان بازی می‌کنند.

جالب اینکه در لیگ بسکتبال زنان ایران هم شوماری هریس در نارسینا و جوی هدلی در نامی نو بازی می‌کنند.