شبکه حقوق بشر کردستان مطلع شده است در ادامه موج جدید بازداشت جمعی شهروندان و فعالان کُرد که از روز شنبه ۲۰ دی آغاز شد، روز گذشته، ۲۳ دی یک فعال دیگر کُرد در مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌ است.

بنا به اطلاع شبکه حقوق بشر کردستان تعداد بازداشتی‌های اخیر در شهرهای مهاباد، بوکان، ربط در استان آذربایجان غربی و سنندج، مریوان، سروآباد در استان کردستان و همچنین در شهرهای تهران و کرج تاکنون به دست‌کم ۲۴ نفر رسیده است.

نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی و با توسل به خشونت کلامی و در مواردی فیزیکی اقدام به بازداشت این افراد کرده‌اند. محل سکونت و کار بسیاری از بازداشت‌شدگان مورد تفتیش قرار گرفته است و بخشی از وسایل شخصی آنها از جمله گوشی‌های تلفن همراه، لپ تاپ و… توسط ماموران توقیف شده است. 
محل بازداشتگاه‌های سازمان اطلاعات سپاه در پادگان المهدی ارومیه

تعدادی از بازداشت‌شدگان در شهرهای مهاباد، بوکان، تهران و کرج دو روز پس از بازداشت موفق به یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌ خود شده‌اند. آنها از انتقال خود به ارومیه و نگهداری خود در بازداشتگاهی امنیتی ۷ تیر واقع در قرارگاه المهدی این شهر که زیر نظر سازمان اطلاعات سپاه پاسدارن قرار دارد، اطلاع داده‌اند.

گزارش‌هایی مبنی بر انتقال بازداشت‌شدگان سنندج، مریوان و سروآباد به بازداشتگاه شهرام‌فر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهر سنندج وجود دارد. همچنین منابعی در این شهر از بازداشت تعداد بیشتری از فعالان سنندجی خبر داده‌اند. اما شبکه حقوق بشر کردستان هنوز موفق به تایید این خبر و اطلاع از اسامی این افراد نشده است.

بر اساس اطلاعات رسیده به شبکه حقوق بشر کردستان که از طریق منابع مطلع این نهاد حقوق بشری مورد تایید قرار گرفته‌اند، اسامی، محل و تاریخ بازداشت ۲۷ شهروند و فعال کُرد در جریان موج اخیر بازداشت‌های گسترده در کردستان به این ترتیب است.

ـ شنبه ۲۰ دی

اسرین محمدی در تهران

آرام یوسفی در سنندج

فرزاد سامانی و صهیب بادروج در کرج

شپول خضری، دریا طالبانی، سالار رهوی، سیروان نوری، افشین مام‌احمدی،‌ سیروان حسین‌زاده و ایمان عبدی در مهاباد

بهمن یوسف‌زاده، فرهاد موسی‌پور و فریدون موسی‌پور در ربط

عظیمه ناصری در بوکان

دانا صمدی، سیروان کریم‌زاده، کاروان مینویی، زانیار معتمدی در مریوان

ـ یکشنبه ۲۱ دی

جبار پیروزی در مریوان

ـ دوشنبه ۲۲ دی

حسین گردشی در بوکان

ـ سه‌شنبه ۲۳ دی

عادل پروازه در مریوان

سیامک ادوایی و اکرم ادوایی در سروآباد

کاوه کرمانشاهی، عضو هیئت مدیره شبکه حقوق بشر کردستان با بیان این‌که احتمال داده می‌شود که تعداد بازداشتی‌های اخیر از این اسامی بیشتر باشد، درباره دلیل بازداشت و حوزه فعالیت این افراد گفت: «اکثر بازداشت‌شدگان اخیر در حوزه‌های مختلف مدنی، فرهنگی، محیط ‌زیست و دانشجویی فعال بوده‌اند و تعدادی از آنها نیر شهروندان عادی هستند. نیروهای امنیتی نه تنها هیچ حکم قضایی و دلیل قانونی برای بازداشت این افراد ارائه نداده‌اند، بلکه به صورت خودسرانه و غیرقانونی و با توسل به خشونت کلامی و فیزیکی اقدام به بازداشت آنها کرده‌اند. با وجود پیگیری خانواده‌ها نیز تاکنون به صورت رسمی اتهامی علیه این افراد مطرح نشده است.»

وی بازداشت‌های اخیر را ادامه روند همیشگی سرکوب شهروندان و فعالان منتقد سیاست‌های حکومت می‌‌داند و می‌گوید: «این شیوه برخورد حاکمیت جدید نیست و طی سال‌های اخیر هیچ وقت متوقف نشده بود که حالا از آغاز دوباره آن صحبت کنیم. ما تنها در زمان‌هایی شاهد شدت گرفتن این روند هستیم و در این مورد نیز بازداشت دست‌کم ۲۴ نفر طی تنها ۴ روز در چندین شهر مختلف در ادامه روند همیشگی بازداشت و سرکوب شهروندان و کنشگران کُرد است.»

این فعال حقوق بشر با اشاره به موارد مشابه از بازداشت‌های جمعی طی سال‌های اخیر، سناریوسازی‌‌های امنیتی و فشار برای اعترافات اجباری توسط نهادهای اطلاعاتی را یکی از روش‌های معمول پس از چنین بازداشت‌های گروهی دانست و گفت: «به نظر می‌رسد بخشی از این بازداشت‌های همزمان و جمعی در رابطه با یک پرونده‌سازی مشترک از سوی نهادهای اطلاعاتی صورت گرفته باشد.» وی با توجه به احتمال این سناریوسازی‌ها و پرونده‌سازی‌ها نسبت به ادامه بازداشت‌ها، شرایط نگهداری بازداشت‌شدگان، همچنین احتمال استفاده از فشارهای روانی و شکنجه‌های فیزیکی برای تحت فشار دادن آنها ابراز نگرانی کرد و از افکار عمومی، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر خواست تا با اعتراض به این بازداشت‌ها ضمن حمایت از تمامی زندانیان و بازداشتی‌های سیاسی، درخواست آزادی سریع آنها را از نهادهای امنیتی و مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران بخواهند.