بهناز فرحی معمار و طراح مقیم لس آنجلس است که با طراحی‌های تعاملی‌اش توانسته بین معماری و صنعت مد تلفیقی ایجاد کند.

فرن تقی‌زاده

بی بی سی: بهناز فرحی فارغ التحصیل رشته معماری از دانشگاه شهید بهشتی تهران حدود ده سال پیش برای گذراندن فوق لیسانس دومش در رشته معماری راهی آمریکا شد. او در این راه با چالش‌های مهاجرت و سبک آموزشی جدید روبرو می‌شود که به گفته خودش کمک می‌کند تا خود را به عنوان یک زن، بهتر بشناسد. او حالا دکترایش را گرفته و به عنوان استاد دانشگاه کالیفرنیا، مشغول تدریس است.

در این گفتگو او با بیان گوشه‌ای از فعالیت‌هایش تلاش کرده تا راهی برای نسل جدید زنان ایرانی به تصویر بکشد تا آنها نیز بتوانند در دنیای تکنولوژی نور تازه‌ای بتابانند.

سبک بهناز فرحی چیست؟
بهناز فرحی به زبان ساده می‌گوید که در کارهایش از طبیعت و هنر الهام می‌گیرد و به ارتباط بین انسان با محیط ساخته شده پیرامونش می‌پردازد. او گفت: برقراری این ارتباط می‌تواند با استفاده از تکنولوژی‌های جدید مانند رباتیک و هوش مصنوعی باشد. هدف از این ارتباط خلق موادی است که نسبت به محیط اطرافشان تعامل داشته باشند و مثل یک موجود زنده پاسخ دهند تا بتوانند بیان کننده مباحث وسیع‌تری باشند. مثلا بتوانند نشان دهنده احساسات انسانها یا منعکس کننده ارتباط بین آنها باشند. بهناز عقیده دارد که برای ایجاد یک ایده جدید به نگاه میان رشته‌ای بین معماری و طراحی نیاز است و می‌گوید. این نگاه کار من را به عرصه جدیدی وارد کرد. یعنی تلفیقی از چند رشته برای خلق یک اثر.

بهناز هدف ایده هایش را ایجاد فضای جدید برای خلق حرکت و تعاملی کردن فضا عنوان می‌کند. تا جایی که گفت علاقمند هستم سریع‌تر طراحی معماری را وارد دنیای مد و فشن کنم.

بهناز از چه کسانی الهام گرفته؟
بهناز فرحی عقیده دارد از طراحی و معماری ایرانی و همچنین فیلم‌های کیارستمی تاثیر گرفته. او از معماران و طراحان ایرانی مانند فرشید موسوی، نادر تهرانی، محسن مصطفوی نیز الگو گرفته. اما برای بهناز زاها حدید، معمار عراقی انگلیسی نیز زن تاثیرگذاری بوده تا با الهام گرفتن از او این مسیر پر چالش را طی کند.

بهناز فرحی عقیده دارد که می‌داند مسیری که انتخاب کرده آسان نخواهد بود و با تلاش می‌تواند به موفقیت دست یابد. او گفت برای این چالش‌ها خود را آماده کرده است. بهناز فرحی می‌گوید که این چالشها می‌تواند هم به نوع نگاه افراد برگردد و هم به محیطی که ما در آن بزرگ شدیم. به عنوان مثال می‌گوید که. سال اولی که در آمریکا وارد دانشگاه شدم ایده‌ای را به استادم دادم و بسیار استقبال کرد. او از من خواست ایده ام را بسازم. اینجا چالش من شروع شد. من نمی‌دانستم از کجا شروع کنم. اصلا نمی‌دانستم یک زن می‌تواند با این ابزار کار کند. من آن ترم در ورکشاپ‌های مختلف بودم تا کار با ابزار آلات بزرگ و ربات‌های مختلف را یاد بگیرم و ایده‌ام را بسازم.

بهناز عقیده دارد این فضایی بوده که به او قدرت داده. او در ادامه گفت که آن ترم بسیاری از نگرش‌هایی که به عنوان یک زن از خودم داشتم، تغییر کرد و باعث شد چیزی که من خیلی علاقه داشتم در خودم پیدا کنم، در من رشد کند.

خانم فرحی در مورد پرو‌ژه ماسک‌هایش می‌گوید که از ماسکهای زنان جنوب الهام گرفته است. او در این ویدئو نحوه کار و خلق این ماسک را توضیح داده است. هدف این پروژه برای بهناز قدرت دادن به زنان برای ایجاد ارتباطات و همچنین تلفیق یک المان سنتی ایرانی با تکنولوژی جدید بوده است.

داستان مهاجرت بهناز از کجا شروع شد
تصمیم مهاجرت برای بهناز آسان نبوده. او می‌گوید که وقتی تصمیم گرفتم به آمریکا بیایم برایم راحت نبود چون حتی نمی دانستم چه پروسه‌ای را باید طی کنم. یادم است نامه‌ای را برای والدینم نوشتم و به در یخچال زدم و به آنها اطلاع دادم که من دارم به کالیفرنیا می‌روم. شاید پدرم آن نامه را ابتدا جدی نگرفت. اما یک سال بعد من برای دانشگاه اقدام کرده بودم و در هواپیما داشتم به سمت لس آنجلس می‌رفتم. این برای من هیجان انگیز بود چون برایش تلاش کردم و داشتم به هدفم می‌رسیدم. اما وقتی با یک چمدان وارد کشور دیگری می‌شویی و مهاجرت می‌کنی کارسختی انجام داده‌ای، چون علاوه بر درس خواندن باید زبان و فرهنگ یک جامعه را نیز بیاموزی و همه این عرصه‎ها را خودت به تنهایی جلو می‌بری.

حضور زنان در رشته معماری چطور است؟
بهناز فرحی عقیده دارد حضوز زنان در رشته معماری دو گونه است. یکی در بحث حرفه معماری که همچنان حضور زنان کم است و دیگری دردانشگاه که نسبت به قبل دانشجویان دختر بیشتری به سمت این رشته رفته اند.

اما خانم فرحی می‌گوید در بخش آموزشی همچنان مردان درنقش اساتید هستند تا زنان و این فقط هم موضوع ایران نیست. او عقیده دارد حضور بیشتر زنان در جایگاه‌های بالای جامعه می تواند الهام‌بخش باشد و می تواند باعث ایجاد تغییرات اساسی در جامعه هم بشود. او می‌گوید: به عنوان مثال در دوره کرونا زنانی که رهبر جامعه‌ای بودند و نقش مدیریتی داشتند به نظرم موفق‌تر عمل کردند.

'زنان نسل بعدی آرزوهای بزرگی داشته باشند '
بهناز فرحی از کامالا هریس، معاون جو بایدن در آمریکا یاد کرد و از او نقل قولی گفت که به نظرش می‌تواند برای زنان دیگر هم الهام بخش باشد. او گفت کامالا هریس از زنان آمریکا خواست که آ‌رزوهای بزرگی داشته باشند و وقتی مسئولیتی را قبول می‌کنند آن را با اقتدار انجام دهند. بهناز فرحی گفت که دوست دارد این پیام را به گوش زنان ایرانی هم برساند.

خانم فرحی گفت: دوست دارم به زنان ایرانی بگویم که ورای آنچه که جامعه یا خانواده یا خودتان از خودتان انتظار دارید آرزو کنید و به سمت آرزوهایتان پیش بروید، استمرار داشته باشید از کاری که انجام می‌دهید و اگرمسئولیتی دارید آن را با اعتماد به نفس انجام دهید. این نگاه نسل بعدی ما را به موفقیت‌های بزرگتری می‌رساند.