رضا خندان همسر نسرین ستوده خبر از مشکلات قلبی و نیاز به آنژیوگرافی برای همسر خود داد.

اعتمادآنلاین: نسرین ستوده، وکیل دادگستری که مشغول گذراندن حکم «۱۲ سال حبس» خود در زندان اوین است، بیستم مردادماه با انتشار نامه‌ای ضمن درخواست آزادی زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط این زندانیان، دست به اعتصاب غذا زد. اقدامی در اعتراض به شرایط زندانیان سیاسی که او آن را «ناعادلانه» می‌خواند و در نتیجه ۴۶ روز دست از اعتصاب نکشید تا راهی بیمارستان شد.

ستوده ۲۹ شهریورماه و در چهلمین روز اعتصاب غذایش به ‌دلیل آنچه از جانب همسرش ضعف شدید جسمی، تپش قلب و تنگی نفس اعلام شد، به بیمارستان منتقل و در سی‌سی‌یو بستری شد و ۵ روز بعد، دوباره به زندان بازگشت و ۲ روز بعد هم بالاخره دست از اعتصاب کشید. رضا خندان، همسر ستوده حالا و ۱۵ روز بعد از پایان اعتصاب همسرش در گفت‌وگویی با «اعتماد» وضعیت او را چنین شرح می‌دهد: «از نظر جسمی وزن او تا حدودی بهتر شده. ضعف عمومی‌اش کمی بهتر شده اما مشکلات تنفسی همچنان ادامه دارد و همین تنگی‌ نفس علت اعزام او به بیمارستان بود و دکترها می‌گویند ناشی از بیماری قلبی است.» به ‌گفته همسر نسرین ستوده، در بیمارستان کمیسیون پزشکی برای او تشکیل شده و یک متخصص قلب گفته که ستوده باید به سرعت تحت آنژیوگرافی قرار گیرد، اما از آنجا که دسترسی خانواده به او ممکن نبوده و حتی امکان ملاقات و تماس تلفنی هم وجود نداشته، ترجیح می‌دهند این تصمیم سخت درباره عمل آنژیوگرافی را به زمان دیگری موکول کنند.

رضا خندان که تاکید دارد این تصمیم ناشی از شرایط جسمانی ستوده است، گفته که در شرایط عادی آنژیوگرافی کار دشواری نیست اما از آنجا که نسرین وضعیت جسمانی خوبی ندارد، ممکن است مشکلاتی برایش ایجاد کند و به همین دلیل ترجیح می‌دهیم این تصمیم را با مشورت یک پزشک معتمد بگیریم. به‌ گفته همسر نسرین ستوده از اعزام او به بیمارستان و مرخصی استعلاجی‌اش جلوگیری شده و پاسخی به درخواست‌ها دریافت نشده است. رضا خندان اما از اقداماتی به «اعتماد» گفته که برای آزادی نسرین ستوده انجام شده است: «وکیل او برای اعمال قانون کاهش مجازات حبس تعزیری اقدام کرده اما هنوز بررسی نشده و نتیجه‌ای نداده است.» رضا خندان معتقد است وقتی این قانون تصویب شده، باید به ‌صورت معمول پرونده‌ها دوباره بررسی شوند اما با این وجود وکلای نسرین درخواست داده‌اند و خود او هم حدود یک ماه پیش از اعتصاب غذا، طی نامه‌هایی جداگانه به رییس قوه قضاییه، دادستان تهران و دادستان کل‌ کشور مواردی را خواسته بود که یکی از آنها اجرای قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بود. بر اساس توضیحات همسر نسرین ستوده، این وکیل دادگستری در حبس، علاوه بر اجرای قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، درخواست کرده بود که به وضعیت انسداد حساب‌های بانکی‌اش نیز رسیدگی و به سرعت نسبت به رفع ‌انسداد اقدام شود.

رضا خندان همچنین با بیان اینکه نسرین ستوده در اعتراض به بازداشت دخترشان ۸ هفته است که ملاقات‌هایش را قطع کرده، گفت: «ما همچنان فقط گهگاهی تماس تلفنی محدود داریم و از آنجایی که پرونده دخترم هنوز در وضعیت قبلی است، نسرین همچنان با ما ملاقات نمی‌کند.» او با بیان اینکه در پرونده دخترمان اگر هم اقدامی از آن طرف انجام شده باشد، به ما اطلاعی نداده‌اند، خبر داد که تصمیم‌ گرفته‌اند بابت تنشی که در سالن ملاقات پیش آمد و خلافی که ماموران صورت دادند و بعد شکایت کردند، در هفته آینده از آن ماموران متخلف شکایت ثبت کنند.