بی بی سی: هفته‌نامه آمریکایی نیویورکر در گزارشی به اتفاقات مرتبط با پرونده سیروس عسگری، دانشمند ایرانی که مدتی در آمریکا زندانی بود پرداخته و جزییاتی از تلاش یک مامور اف‌بی‌آی آمریکا برای جلب همکاری این استاد ایرانی را منتشر کرده است؛ ماموری که در دادگاه گفته با آقای عسگری ملاقاتی داشته تا ببیند آیا او برای این سازمان می‌تواند مفید باشد یا نه.

سیروس عسگری، استاد دانشگاه شریف تهران، در آمریکا با اتهام سرقت اطلاعات محرمانه تجاری روبرو شد. او پس از نزدیک به سه سال محاکمه، در نهایت در دادگاه فدرال و سپس دادگاه استیناف آمریکا تبرئه شد و خرداد ماه امسال به ایران بازگشت.

اکنون بر اساس آنچه لورا سکور، گزارشگر نیویورکر روایت کرده پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی به دنبال جلب همکاری آقای عسگری بوده است اما این دانشمند ایرانی ضمن مخالفت با درخواست‌های مکرر افسران اف‌بی‌آی، اصرار داشته که "در دادگاهی آمریکایی و از سوی یک قاضی آمریکایی" بی‌گناهی خود را اثبات کند.

نیویورکر نوشته: "در بهار سال ۲۰۱۷ میلادی، آقای عسگری از کنسولگری آمریکا در دوبی تماس تلفنی دریافت می‌کند؛ او و همسرش دو سال پیشتر برای ویزای آمریکا درخواست داده بودند تا به فرزندان خود که در آمریکا بودند بپیوندند.

کنسولگری آمریکا آقای عسگری را مطلع کرد که با درخواست ویزای آنها نهایتا موافقت شده است".

به نوشته نیویورکر "زمان این اتفاق کمی عجیب بود؛ درخواست ویزای این دو شهروند ایرانی درست زمانی مورد موافقت قرار گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک فرمان اجرایی ایرانی‌ها را از ورود به آمریکا منع کرده بود؛ البته شاید پرونده آنها قبل از این فرمان اجرایی نهایی شده بود یا مسئول صدور ویزا خواسته بود به این خانواده برای پیوستن به فرزندانشان شانسی بدهد".

"آقای عسگری که در آن زمان ۵۶ سال سن داشت و ایالات متحده آمریکا را به عنوان خانه دوم خود می‌دید. او در دهه ۹۰ در دانشگاه "درکسل" در فیلادلفیا مشغول به تحصیل بود؛ دختر او "سارا" در این کشور متولد شد که شهروندی آمریکا را گرفت. محمد و زهرا، دو فرزند کوچکتر او در دانشگاههای آمریکا درس خواندند و در آن کشور ماندند. آقای عسگری استاد دانشگاه صنعتی شریف تهران بود و دانشجویان سابق او در آزمایشگاه‌های صاحب‌نام آمریکایی مشغول به کار شده بودند." >>>