CHRI: کیوان صمیمی، فعال سیاسی و عضو هیات مدیره انجمن دفاع از آزادی مطبوعات که برای اجرای حکم سه سال زندان احضار شده در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفته است: “می روم زندان برمیگردم باز ادامه می دهم من با مشی و اعتقادات ام زندگی می کنم و در اینده هم همین راه را می روم.”

آقای صمیمی با کمپین گفت که “من چون دنبال یک جایگاه سیاسی برای خودم نیستم و بیش از اینکه سیاستمدار باشم یک آرمانگرا هستم خیلی شفاف عمل می کنم و اصلا معتقد به پنهان کاری نیستم. نمونه اش کانال تلگرام من است که درباره جنبش های اجتماعی می نویسم. میدانم روی آن حساس هستند و می گویند کار تو شورش و اغتشاش و تحریک به اغتشاش است.”

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا، مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده نامه و عضو هیات مدیره انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او ۷۲ سال دارد و پیش از انقلاب ۵۷ و پس از آن سالها زندانی بوده است. آقای صمیمی از روز ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۶ سال زندان و محرومیت مادام‌العمر از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی محکوم شده بود که درد دادگاه تجدیدنظر حکم زندان تایید و محرومیت اش به ۱۵ سال تبدیل شد. او در سال ۱۳۹۴ با پایان محکومیت خود از زندان آزاد شد اما اردیبهشت ۹۸ در تجمعی به مناسبت روز جهانی کارگر در تهران بازداشت و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به سه سال زندان محکوم شد. آقای صمیمی روز پنج‌شنبه ۳۰ مرداد  ماه با انتشار تصویری از احضاریه خود در کانال تلگرام اش نوشت که روز دوشنبه باید به زندان برود.

آقای صمیمی در مصاحبه با کمپین درباره بازداشت و حکم خود گفته است: “اتهام اصلی اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور است و به قول آقایان تجمع غیرقانونی روز کارگر که دو سال تا ۵ سال حبس دارد و به من سه سال حبس داده اند. اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری هم در بازجویی ها بود که بازپرس می گفت در فلان سخنرانی فلان حرف را زده ای و در فلان سفر به فلان شهر چنان حرف زدی. یعنی از کلیه فعالیت های من بعد از آزاد شدن از زندان در در سال ۹۴ درآورده بودند اما در مراحل دادگاه از این دو اتهام تبرئه شدم.”

او توضیح داده است: “یک جور ترس خوردگی و خودسانسوری بعد از سال ۸۸ و برخوردهای شدید و زندانی های طولانی در جامعه و بین سیاسیون و کنشگران ایجاد شده و من وقتی سال ۹۴ از زندان برگشتم این ترس خوردگی را در بیشتر دوستان و فعالان می دیدم. یک تعداد کمی حرف های شان را می زنند که حکومت این را هم نمی خواهد و لازم می داند که افرادی را ساکت بکند یا با تهدید و شمشیر داموکلس بالای سر آنها گذاشتن یا به زندان بردن، برای اینکه تا فراگیر نشود. من در کانال تلگرامم از ترویج جنبش اجتماعی که در نظر دارم می نویسم و روی همین هم حساس هستند با اینکه باور من جنبش مطالبه محور خشونت پرهیز است من را متهم می کنند که شورش و اغتشاش را تشویق می کنم.”

آقای صمیمی به سابقه فعالیت ۵۰ ساله خود در عرصه سیاسی و مدنی ایران اشاره کرده و به کمپین گفت: “من ارتباطات زیادی با جنبش های مدنی فعالین معلمان و فعالین کارگری و دانشجویان و جوانان دارم که حاصل بیش از ۵۰ سال کار سیاسی است. اما چون دنبال یک جایگاه سیاسی برای خودم نیستم و بیش از اینکه سیاستمدار باشم یک آرمانگرا هستم خیلی شفاف عمل می کنم و اصلا معتقد به پنهان کاری نیستم. نمونه اش کانال تلگرام من است که درباره جنبش های اجتماعی می نویسم. میدانم آنها روی آن حساس هستند و می گویند کار تو شورش و اغتشاش و تحریک به اغتشاش است. اما من باز هم ادامه می دهم. می روم زندان برمیگردم باز ادامه می دهم. من با مشی و اعتقادات ام زندگی می کنم و در آینده هم همین راه را می روم. من با اعتقادات ام به وحدت رسیده ام توی وجودم است و با خودم شوخی ندارم. کار سیاسی را هم به عنوان یک هابی یا یک کار دوم نمی بینم حدود بیست سال است که شغل و کار و حرفه ام فعالیت سیاسی و روزنامه نگاری به صورت حرفه ای و تمام وقت است و زندان مرا متوقف نمی کند.”

کیوان صمیمی به بازجویی هایش در بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین اشاره کرده و به کمپین گفت: “در بازجویی های سال ۸۸ در ۲۰۹ می گفتند شما جزو انقلابیون بودید و انقلاب کردید و هندوانه می گذاشتند زیر بغل من و می گفتند ما اگر شما را بفرستیم دادگاه می گوییم ۶ سال زندان بدهند  و نمی خواهیم. آخر هم همان ۶ سال شد. پیشنهاداتی کردند مثل مصاحبه که من نپذیرفتم. گفتند برو خارج خودمان برایت ردیف می کنیم و اوایل هم خودمان هزینه ات را می دهیم. گفتم من خارج نمی روم و همین جا هستم و مبارزه هم می کنم. شما می گویید من برانداز هستم نظر خودتان است اما من به مبارزه مسالمت آمیز ادامه می دهم.”

کیوان صمیمی در کانال تلگرام اش در واکنش به احضاریه اجرای حکم زندان نوشته است “نیروهای امنیتی که می‌خواهند سکان پرونده‌ی قضایی‌ام کماکان در دست آن‌ها باشد، گمان می‌کنند با زندانی‌کردن یک ملی‌مذهبی قدیمی که به‌طور علنی از جنبش اجتماعی مطالبه‌محور دفاع می‌کند می‌توانند با ایجاد مثلاً رعب، ضربه‌ای به اعتراضات مسالمت‌آمیز تهی‌دستان وارد کنند.”

آقای صمیمی نوشته است: “تشکل‌های پیشتاز کارگری راه درست خود را پیدا کرده‌اند و به‌رغم پرداخت هزینه، جنبش خشونت‌پرهیز که تنها راه استیفای حقوق صنفی و اجتماعی‌ست را تقویت خواهند کرد. اینجانب نیز به‌عنوان یکی از پیروان جنبش اجتماعی، از درون حبس چه‌بسا بیش از اکنون خواهم‌توانست در تقویت حق‌طلبی‌ کارگران و عدالت‌خواهی موثر باشم.”