بی بی سی

۲۲ نفر از روزنامه‌نگاران روزنامه شهروند در اعتراض به تغییر سیاست‌های سازمان هلال‌احمر ایران درباره رویکرد این روزنامه استعفا کردند.

روزنامه شهروند قرار است بعد از ۸ سال انتشار، چاپ کاغذی را متوقف کند و براساس آنچه مدیران سازمان هلال احمر آن را "هم‌راستا با ساختار" این سازمان و "کاهش هزینه‌ها" خوانده‌اند، تغییراتی در محتوا، شکل و جهت‌گیری اخبارش اعمال کند.

۳۳ نفر از اعضای تحریریه این روزنامه ۱۳ مرداد ماه ۱۳۹۹، در نامه‌ای به انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نوشته بودند که اسماعیل رمضانی، مدیر مسئول جدید روزنامه شهروند به آنها گفته علت تغییرات، "تعارض منافع هلال احمر با روزنامه شهروند است چون هلال احمر در بخش‌های مختلفی با نهادها و سازمان‌ها در ارتباط است و نمی‌خواهد در رسانه‌اش کوچکترین انتقادی به کاستی‌ها در سایر بخش‌ها داشته باشد."

این در حالی است که مدیران سازمان هلال احمر علت این تصمیم را صرفه‌جویی اقتصادی عنوان کرده‌اند.

اما سعیده اسلامیه، معاون سردبیر روزنامه گفته که موضوع اصلی "تاثیرگذاری" روزنامه شهروند است که با آن مشکل دارند

مدیران هلال احمر چه می‌گویند؟

اسماعیل رمضانی، سرپرست روزنامه شهروند در دفاع از تصمیمش در حساب توییترش نوشت که این رسانه "در سال ۹۸ حدود ۱۸ درصد فروش داشت و در طول یکسال فقط ۴۵۸هزارنسخه خریدار داشته است؛ یعنی هر روز حدود۳۰۰ نسخه." او که همزمان مدیرکلی روابط عمومی هلال احمر را هم بر عهده دارد، گفته فروش سال جاری این روزنامه هم به همین میزان است.

آقای رمضانی گفته که چاپ این روزنامه با ۶۷ عضو تحریریه صرفه اقتصادی ندارد.

اعتراض روزنامه‌نگاران به چیست؟

کارکنان این روزنامه می‌گویند که مشکل شهروند اقتصادی نیست چون با "رایزنی‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، سازمان برنامه و بودجه بیش از هشت میلیارد تومان برای ادامه حیات روزنامه تخصیص داد تا دیگر بهانه‌ای برای توقف انتشار شهروند وجود نداشته باشد."

به گفته این روزنامه‌نگاران مدیران هلال احمر از مدیر مسئول قبلی این روزنامه خواسته‌اند ۳۰ نفر از خبرنگاران شهروند به مجموعه روابط‌ عمومی هلال احمر منتقل شوند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز ۱۲ مرداد ۱۳۹۹، در بیانیه‌ای تعطیلی این روزنامه را منجر به "بیکار شدن و اجبار به ترک فعالیت تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و لطمه‌ به روزنامه‌نگاری اجتماعی ایران" خواندند و از مدیران روزنامه خواستند "قول‌های داده شده قبلی برای حفظ روزنامه و اشتغال همکاران" را در نظر بگیرند.

اختلاف بالا گرفت

واکنش به تصمیم مدیران جمعیت هلال احمر در رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های زیادی داشت ولی تغییری در نظر مسئولان این روزنامه ایجاد نکرد.

خبرنگاران این روزنامه ۱۹ مرداد ماه تصویر نامه‌ای را با مهر معاونت مالی و اداری شهروند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که نوشته بود ظرف ۲۴ ساعت یا با دادن تعهد کتبی سیاست‌های جدید روزنامه را می‌پذیرند یا اجازه ادامه کار با این مجموعه را نخواهند داشت.

'''پول‌های گم شده روزنامه شهروند '''

بعضی از روزنامه‌نگاران می‌گویند تصمیم به آنلاین کردن روزنامه به دلیل گم شدن چند میلیارد از بودجه این رسانه در سال ۹۷ است. کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر از روزنامه‌نگاران اوایل تیرماه گفته بود: "تکلیف هفت هشت میلیارد تومان از پول‌هایی که به روزنامه رفته است، معلوم نیست. از پولی که برای خرید کاغذ رفته است تا هزینه چاپ و... سندی برای آن وجود ندارد. این یکی از مشکلات ما در جمعیت است. دوستان به ما قول داده‌اند که ظرف کمتر از دو ماه این روزنامه آنلاین شود."

با این حال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در بیانیه‌اش عنوان کرده که سازمان برنامه و بودجه در تامین نیاز مالی روزنامه برای جلوگیری از توقف انتشار کمک کرده است.

تاریخچه روزنامه شهروند

روزنامه شهروند در اسفند سال ۱۳۹۱ منتشر شد. خط مشی این روزنامه بیشتر اجتماعی بود و گزارش های متعدد و تاثیرگذاری در این حوزه منتشر کرد. گزارش گورخواب‌ها و کولبران از جمله دو نمونه از مطالب این روزنامه است. رسانه‌ها در ایران به دلایل متعددی مثل چند برابر شدن قیمت کاغذ و هزینه چاپ، رشد شبکه‌های اجتماعی، محدودیت و احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران و روزنامه‌داری رانتی بعضی از مدیران رسانه‌ها با بحران روبرو هستند.