بخش کوچکی از عکس‌های ارزشمند آرشیو کاخ گلستان تهران در کتابی با عنوان "کاخ گلستان، آلبوم‌خانه، فهرست عکس‌های برگزیده عصر قاجار" منتشر شده است

 

بی بی سی: آفرین امامی رئیس مجموعه تاریخی کاخ گلستان تهران گفته است یکی از آلبوم‌های عکس دوره قاجار که در موزه این کاخ نگهداری می‌شد و مفقود شده بود، پیدا شده و هیچکدام از عکس های آن دست نخورده است.

به گفته خانم امامی این آلبوم در قفسه‌ها جابه جا شده بود و اکنون پیدا شده است.

کمتر از دو هفته پیش کاخ گلستان اعلام کرد پنج ماه پیش از مفقود شدن این آلبوم مطلع شده است و نظر قطعی‌اش درباره سرنوشت آن را بعد از پایان "انبارگردانی رسمی" اعلام می‌کند.

خبر مفقود شدن این آلبوم‌ ارزشمند کاخ گلستان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

این آلبوم دوره ناصری حاوی ۱۰۰ قطعه عکس کوچک از زنان و کودکان ایرانی دوره قاجار است و تاکنون در معرض دید عموم قرار نگرفته است.

کاخ گلستان مفقود شدن این آلبوم را به وزارت میراث فرهنگی، پلیس اینترپل و قوه قضائیه اعلام کرده و گفته بود "هیچ‌ نشانه‌ای مبنی بر سرقت اثر وجود ندارد".

انبارگردانی رسمی کاخ موزه گلستان بتازگی شروع شده است؛ زیر نظر کمیته‌ای متشکل از اداره‌ کل موزه‌ها، نماینده مدیریت کاخ گلستان، یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی و نماینده ذی‌حسابی و اداره کل امور مالی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری.

کاخ گلستان، در مرکز شهر تهران، یک آرشیو عکس دارد که به آن "آلبوم‌خانه" یا "مرکز اسناد تصویری" گفته می‌شود و گنجینه‌ای از عکس‌های دوران قاجار ایران و آلبوم‌های اهدا شده به دربار است.

عکس‌ها، آلبوم‌ها و نگاتیو‌های نگهداری شده در این مرکز بیش از ۱۷۰ سال قدمت دارند و شامل عکس‌های سفر و مراسم و عکس اشخاصی مثل زنان، به ویژه همسران پادشاهان قاجار از جمله ناصرالدین‌شاه است.

بخش کوچکی از عکس‌های تاریخی آرشیو تصویری کاخ گلستان تهران (حدود دویست قطعه عکس) در کتابی با عنوان "کاخ گلستان، آلبوم‌خانه، فهرست عکس‌های برگزیده عصر قاجار" منتشر شده است.

پروفسور شهریار عدل، عضو موسسه ملی تحقیقات علمی فرانسه در سال ۱۳۶۱ توانست سه قطعه فیلم کوتاه از مظفرالدین‌شاه در این آرشیو پیدا کند.