ونوس امیدوار؛ شهروندخبرنگار ایران وایر

شهرداری مشهد به تازگی اقدام به راه‌‏اندازی اپلیکیشن «سیمپ» برای حل مشکل جمع‏‌آوری زباله‌‏های قابل بازیافت در این شهر کرده است. آمار نشان می‌دهد که روزانه در این شهر حدود دو هزار و  ۲۰۰ تن پسماند تولید می‌شود.

جمع‌آوری و جداسازی زباله‌های خشک و قابل بازیافت از سال‎ها پیش در بسیاری از کشورهای دنیا با قرار دادن سطل‌های جداگانه و در رنگ‌های مختلف آغاز شد. به این ترتیب، شهروندان قادر بودند در نقاط مختلف شهر زباله‌های خود را در این سطل‌های مشخص و جداگانه قرار دهند.

اما در ایران به دلیل موفق نبودن طرح‌های مشابه، حالا مسوولان خدمات شهری به سراغ مشوق‌های مالی برای جلب توجه مردم رفته‌اند تا شاید شهروندان برای تفکیک زباله‌های خود به صورت نقدی تشویق شوند.

«فرناز» ساکن یکی از محله‌های مرکزی مشهد است. او که خود در حوزه خدمات شهری فعالیت می¬کند، در خصوص عملکرد این اپلیکیشن به «ایران‌وایر» می‌گوید: «جمع‎آوری زباله‌های قابل بازیافت فعلا برای چند محله از ساکنان منطقه ۹ مشهد امکان‌پذیر شده است؛ آن هم برای افرادی که موفق شوند نرم‎افزار را از کافه بازار (نرم افزار دانلود و نصب برنامه‌های اندروید در ایران) بر روی گوشی موبایل خود نصب کنند.»

فرناز می‌گوید شهرداری با این روش، اقدام به جمع‎آوری زباله‎های قابل تفکیک می‎پردازد: «همین می‎تواند شهروندان را به تولید زباله بیش‎تر تشویق کند و خود به خود هزینه‎های جمع‌آوری این نوع زباله‌ها بالاتر خواهد رفت.»

سامانه یکپارچه مدیریت پسماند سیمپ نرم‌افزاری است که امکان درخواست جمع¬آوری و خرید پسماندهای خشک شهروندان را به صورت آنلاین فراهم می‌کند. با نصب این اپلیکیشن، شهروندان چند محله منطقه ۹ در جنوب غرب مشهد می‌توانند با تعیین زمان مشخص، درخواست اعزام مامور برای جمع‌آوری و خرید زباله‌های قابل بازیافت را اعلام کنند.

قیمت هر کیلو پسماند ۸۵۰ تومان تعیین شده است و ماموران شهرداری بین ساعت هفت صبح تا ۹ شب به درخواست متقاضی، برای تحویل گرفتن زباله‌ها به در منزل او خواهند رفت.

شهروندان مشهدی هم‌چنین می¬توانند بخشی از ارزش ریالی اقلام ضایعاتی مبادله شده را به صورت ریالی به حساب بانکی خود منتقل کنند. زمانی که این مبلغ به رقم ۲۰هزار تومان رسید، می‎توانند این مبلغ را نقد یا از آن برای  «خرید شارژ»، «پرداخت قبوض»، «کمک به خیریه‌ها»، «خرید بسته اینترنتی» و «پرداخت بهای خدمات جمع¬آوری پسماند» استفاده کنند.

«محمدجواد رجاییان»، مدیرعامل سازمان فن‎آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد در خصوص ویژگی‌های این نرم‌افزار به «باشگاه خبرنگاران جوان» گفته است: «سهولت دست‌رسی به نرم‌افزار، تسریع در فرآیند جمع‌آوری زباله، امکان نظارت دقیق بر میزان زباله جمع‌آوری شده و کاهش هزینه‌های تفکیک، امکان زمان‌بندی برای مراجعه، دریافت زباله و ارایه تسهیلات مالی و خدماتی از طریق کسب امتیازات داخلی نرم‌افزار، از مهم‎ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار است. امید است با مشارکت هرچه بیش‎تر شهروندان، باعث حذف مراجعه حضوری به ایستگاه‌های تفکیک زباله شود.»

او هم‎چنین مدعی شده است که در این سیستم، شهروندان به وسیله تلفن همراه خود در تمامی ساعات شبانه‌روز امکان ثبت درخواست جمع‌آوری زباله خشک را خواهند داشت. اما فعلا تا اطلاع‌ثانوی، ساعت ثبت درخوا‌ست‌ها از هفت صبح تا ۹ شب خواهد بود.

«علی» یکی دیگر از شهروندان مشهدی، از منتقدین این طرح است. او می‌گوید: «هیچ جای دنیا شهرداری‌ها مردم را به تولید و فروش زباله تشویق نمی¬کنند. فکر می‌کنم می¬توان پولی را که برای اعزام مامور و خرید این زباله‌ها صرف می¬شود را برای آموزش حقوق شهروندی و بالابردن فرهنگ مردم در زمینه زباله‌های قابل بازیافت هزینه کرد.»

او با اشاره به این که در حال حاضر ایستگاه¬های جمع‎آوری زباله¬های قابل بازیافت در سطح شهرها مستقر هستند، می‌گوید: «در این مراکز در ازای تحویل این دسته از زباله‌ها،  کد اشتراک به افراد اختصاص می‌دهند و مبلغی جزیی به حساب کاربری آن‌ها واریز می‌شود. با این کد، آن‌ها می‌توانند کیسه زباله، نمک و یا محصولات شوینده تولیدشده توسط خود شهرداری را تهیه کنند.»

به گفته این شهروند، تاثیر این اقدامات در تقویت فرهنگ شهری به مراتب موثرتر از شیوه جدید و اعزام مامور به محل مورد نظر مردم و صرف هزینه مازاد است >>>