هرانا:

با گذشت زمان اطلاعات جدیدی از اتفاقات رخ داده در زندان اوین منتشر شده است. شماری از زندانیان از اوین خارج شدند که اطلاعاتی در خصوص انتقال تعدادی از آنان به زندان رجایی شهر به دست هرانا رسیده است. تعدادی از زندانیان هم که مورد هدف گلوله ساچمه ای و گلوله جنگی قرار گرفتند، بدون درمان به بند بازگردانده شدند. امروز آب و گاز اندرزگاه (بند) ۸ و بند زنان زندان اوین قطع بوده و غذای زندانیان توزیع نشده است. در مورد کشته و زخمی شدگان این واقعه اطلاع دقیقی در دست نیست.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، با پایان درگیری ها و آتش سوزی مهیب در زندان اوین، فضای این زندان کماکان ملتهب گزارش می شود.

بنابر آخرین اطلاعات دریافتی، امروز در بخش های عمده زندان اوین توزیع غذا صورت نگرفته است، مشخص نیست این امر یک اقدام تنبیهی از سوی مدیریت زندان است یا متاثر از آسیب دیدن تجهیزات و ظرفیت آشپزخانه زندان است.

همچنین از بند زنان زندان اوین امروز صدای شعار دادن و اعتراض شنیده شده است که به نظر می آید واکنشی به وقایع جاری در زندان اوین بوده است.

همانطور که هرانا در گزارش پیشین خود از شرایط زندان اوین گزارش کرده بود مسئله رسیدگی به زخمی ها به خصوص افرادی که بواسطه اصابت ساچمه مجروح شده اند از جمله مشکلات پزشکی ادامه دار است.

بهداری زندان ساچمه ها را از بدن زندانیان خارج نکرده است و صرفا به پانسمان سطحی اکتفا کرده است، این مسئله باعث نگرانی زندانیان مجروح شده است.

در پاسخ به اعتراض این زندانیان ضمن دعوت به صبوری، از سوی پرسنل زندان به آنها وعده داده شده است که با فاصله گرفتن از فضای امنیتی و افزایش ظرفیت بهداری، برای خارج کردن ساچمه ها مجدد فراخوانده می شوند.

دست کم سه تن از زندانیان سیاسی به نامهای امیرعباس آذرم وند، مهران کریمی و محمد خانی در ردیف زندانیانی هستند که بواسطه گلوله ساچمه ای آسیب دیده اند. همچنین یک منبع مطلع در گفتگو با هرانا عنوان کرد که “از طریق یکی از همبندی های یاشار توحیدی، زندانی سیاسی مطلع شدیم او در رخدادهای شب گذشته بر اثر شلیک گلوله زخمی شده است اما از وضعیت او بی اطلاع هستیم.”

تعداد زیادی از زندانیان از جمله زندانیان سیاسی از بندهای خود خارج و به محل های نامعلومی منتقل شده اند، از جمله این افراد میتوان به رضا قلندری، امیرعباس آذرم وند، کسری بنی عامریان، آرش جوهری، مهدی رخ پرور، عادل گرجی، ابوالفضل نجات فرد، ایوب احراری، علی احراری، پوریا شهرابی، رضا سلمان زاده، صادق امیری، یاشار دارالشفا، کاوه دارالشفا، مجتبی توکلی، مسیب رئیسی، محمد ترکمان، یاشار توحیدی، میثم محمدی، وحید بنی عامریان، محمد ایران نژاد، محمد شریعت، سپهر امام جمعه، حمیدرضا محمودیان، مرتضی آهاری، مجید روشن نژاد، مهدی وفایی، مهدی اکبری، لقمان امین پور، اسماعیل گرامی، علی احراری، عماد شرقی (دوتابعیتی) اشاره کرد.
گفته می شود دست کم ۴۲ زندانی سیاسی به زندان رجایی شهر کرج منتقل شده اند با اینحال تا زمان تنظیم گزارش تنها هویت چند تن از آنان به نامهای پویا قبادی، کاوه دارالشفایی، یاشار دارالشفایی، امیرعباس آذرم وند و آرش جوهری احراز شده است و مشخص نیست چه تعداد دیگری از اسامی مورد اشاره این گزارش در بین منتقل شدگان به زندان جدید هستند.

قوه قضاییه کماکان بر روایت خود مبنی بر شروع آتش سوزی تعمدی توسط زندانیان متهم به سرقت در بخش تولیدی اوین تاکید کرد. بر اساس آخرین آمار منتشره توسط این نهاد حداقل ۴ زندانی کشته و ۶۱ زندانی دیگر مجروح شده اند که حال ۴ تن از آنان وخیم گزارش شده است.

آخرین اطلاعات دریافتی هرانا روایت قوه قضاییه در خصوص درگیری بین زندانیان بعنوان نقطه شروع وقایع دیشب را رد می کند.

بررسی های هرانا نشان می دهد زندانیان اندکی پیش از شروع درگیری ها در هواخوری های اندرزگاه ۷ و ۸ اقدام به شعار دادن می کنند و پس از انتشار خبر سرکوب خشونت آمیز زندانیان اندرزگاه ۸، سایر اندرزگاه از جمله اندرزگاه ۷ و ۴ به اعتراض ها می پیوندند. نقطه اصلی خشونت ها اندرزگاه ۷ گزارش شده است.

بنابر گزارشات دریافتی، در اندرزگاه ۴ حدود ۳۰ گلوله اشک آور شلیک شده است و با بستن درها تا صبح زندانیان در چنین فضایی در حالی که غیر از حوله و ماسک های ساده وسیله ای برای محافظت از خود نداشتند نگهداری شده اند.

محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی، رضا شهابی، حسن سعیدی، سعید مدنی، کیوان مهتدی و رسول بداقی از جمله زندانیان سیاسی محبوس در این اندرزگاه هستند.

نیروهای گارد برخلاف اندرزگاه ۴ برای به کنترل درآوردن شرایط اندرزگاه ۷ از نارنجک های دودزا و نورزا استفاده کردند، وضعیت زندانیان این بند به همین دلیل نامناسب تر از سایر زندانیان در بندهای دیگر گزارش شده است.

همچنین در حال حاضر تمام فعالیت های عادی زندان از جمله دسترسی به کتابخانه، هواخوری، آشپزخانه ها و فروشگاه لغو شده است.

کماکان تعداد زیادی از خانواده های نگران در انتظار تماس فرزندان خود و کسب خبر سلامتی آنان هستند. از جمله این زندانیان یاشار توحیدی است که علیرغم پیگیری خانواده و وکیل او تاکنون اطلاعی از سرنوشت این زندانی حاصل نشده است.

هرانا پیشتر طی گزارشی به شرح وقایع شب گذشته در این زندان پرداخته بود.

برو به آدرس