رادیو فردا:

هشتادوششمین جلسه دادگاه حمید نوری، دادیار سابق در دوران اعدام‌‌های تابستان ۶۷، روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت با جلسه بازجویی فوق‌العاده از متهم برگزار شد و موضوع بخش اعظم این جلسه مربوط به شماره‌ تلفن‌های پاک شده از گوشی همراه متهم بود.

این جلسه بازجویی بنا به درخواست دادستان‌های پرونده به علت ارائه مدارک صوتی و تصویری معروف به «پروتکل ۱۶» به دادگاه برگزار شد. این مدارک درست شب قبل از پرواز توسط حمید نوری از تلفن همراهش پاک شده بود اما کارشناسان سوئدی موفق به بازیابی بخشی از این مدارک شده‌اند.

در شماره تلفن‌های پاک شده از گوشی متهم چندین شماره مربوط به محافظان محمد مقیسه معروف به «ناصریان» به چشم می‌خورد. متهم در توضیح این موضوع گفت: «مقیسه رئیس من بود. برای ایشان محافظ گذاشتند که ترورش نکنند. من شماره مقیسه و ناصریان رئیس عزیزم را ندارم. به من نداده ... چون من تلفنش رو به همه می‌دادم. فهمید من تلفنش رو به همه می‌دهم. دو تا خط موبایلش رو عوض کرد و دیگه به من نداد. با محافظانش که می‌آمد، من تلفن محافظانش را می‌گرفتم. من از او زرنگ‌تر بودم».

نام محمد مقیسه به عنوان یکی از مهمترین عوامل شکنجه و اعدام زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ بارها در دادگاه نوری از زبان شاهدان و شاکیان شنیده شد. حمید نوری از او با احترام فراوانی یاد می‌کند.

حمید نوری در مورد لیست تلفن محافظان حسینعلی نیری، حاکم شرع وقت در زمان اعدام‌های تابستان ۶۷، نیز توضیحات مشابهی داد و گفت: «احتمال ترور ایشان وجود داشت، من تلفن محافظین او را می‌گرفتم. چون تلفن خودش را به من نمی‌داد».

برو به آدرس