رادیو فردا:

نجات بهرامی

یکی از خبرهای مرتبط با مذاکرات احیای برجام در وین که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها داشت، کارشکنی روسیه در دقیقه ۹۰ و تعلیق موقت مذاکرات به‌خاطر این موضوع بود.

ماجرا از این قرار بود که روسیه تحریم‌‌های غرب علیه مسکو به دلیل حمله‌اش به اوکراین را سدی مقابل توافق اتمی ایران خواند و به‌نوعی از آمریکا ضمانت کتبی خواست تا در ازای موافقتش با برجام، تحریم‌های مرتبط با ایران علیه روسیه را بردارد.

چنین موضوعی نشان می‌دهد که تا چه اندازه ایران و منافع بلندمدت آن گروگان روسیه و سیاست‌های توسعه‌طلبانه این کشور شده است.

همسایه شمالی و تکلیف یک شعار کلیدی انقلاب

آیا این شرایط با شعاری که شالوده انقلاب اسلامی و ابزاری برای حمله به رژیم پیشین بود، در تضاد و تقابل نیست؟ شعار معروفِ «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» از مهم‌ترین شعارهایی بود که به‌عنوان نماد سیاست خارجی حکومت جدید پس از انقلاب ۵۷، در تریبون‌ها و سخنرانی‌ها و حتی در متون درسی مدارس جایگاه ویژه‌ای داشت.

هنوز هم بقایای چنین نگاهی به نظام بین‌الملل را می‌توان روی کاشیِ سردرِ وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی مشاهد کرد. این نوع نگاه علاوه بر ترسیم خط‌مشی حکومت جدید، ابزاری هم بود برای نشان دادن تمایز سیاست خارجی ایران در دوران جمهوری اسلامی با آن‌چه در پیش از آن بود.

برو به آدرس