رادیو فردا:

روزنامه هنگ‌کنگی «آسیا تایمز» در گزارشی مربوط به احتمال فعالیت نیروهای برون‌مرزی سپاه پاسداران در میانمار می‌نویسد که فرود چندین هواپیمای یک شرکت هوایی تحریم‌شده ایرانی در میانمار، گمانه‌زنی در مورد همکاری نظامی بین دو کشور از جمله احتمال فروش جنگ‌افزار حساس ایرانی به حکومت نظامی میانمار را افزایش داده است.

دیپلمات‌های خارجی مستقر در آسیای جنوب شرقی که ترجیح دادند نام‌شان در این گزارش قید نشود، می‌گویند سفر یک هیئت ایرانی در روز ۲۳ دی به میانمار احتمالاً دومین یا سومین سفر مقام‌های ایرانی پس از کودتای نظامی فوریه سال ۲۰۲۱ در این کشور است.

هر چند ایران با دولت‌هایی نظیر سوریه یا گروه‌های شیعه عراقی، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن همکاری نظامی دارد ولی همکاری این کشور با حکومت نظامی میانمار (برمه سابق) که تسلیحات خود را اساساً از چین، روسیه و هند تأمین می‌کند، اثبات نشده است.

احتمال همکاری نظامی سپاه پاسداران با نظامیان میانمار در حالی مطرح می‌شود که ارتشیان میانمار متهم به خشونت گسترده علیه مسلمانان روهینگیا در آن کشور و کشتار وسیع آنان هستند؛ خشونتی که منجر به فرار بیش از ۶۲۰ هزار مسلمان از میانمار به بنگلادش انجامیده است.

شائبه این همکاری همچنین در حالی گزارش می‌شود که رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ خواستار تشکیل یک «ائتلاف نظامی بین کشورهای اسلامی» برای مقابله با سرکوب مسلمانان روهینگیا توسط نیروهای مسلح میانمار شده بود.

«آسیا تایمز» در ادامه گزارش خود می‌نویسد که براساس اطلاعات مربوط به ردیابی پروازهای بین‌المللی، روز پنج‌شنبه گذشته یک هواپیمای باربری متعلق به شرکت باربری هوایی «قشم فارس ایر» از مشهد به میانمار پرواز کرده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که هواپیمای مزبور فردای آن روز به ایران بازگشته است.

برو به آدرس