آقای کوه و کتاب:

پانزدهم آذر زادروز عبدالحسین آذرنگ، عضو شورای عالی علمی و مدیر بخش تاریخ معاصر و مفاهیم و عناوین ویژه مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی است. به همین مناسبت روزنامه شرق ویژه نامه ای برای این نویسنده، پژوهش‌گر، مترجم، ویراستار، مدرس و دانشنامه‌نگار منتشر کرده است.

این ویژه نامه با گفتار و نوشتاری از:احمد سمیعی‌گیلانی، غلامرضا اعوانی، علی بهرامیان، علی میرزائی،‌ احمد کریمی‌حکاک، مهدی فریور، علی دهباشی‌، نادر انتخابی، علی خزاعی‌فر، آبتین گلکار، یزدان منصوریان، سایه اقتصادی‌نیا‌ ماندانا آذرنگ، حمیدرضا نمازی، رضا رضایی،مریم سامعی، تورج صابری‌وند منتشر شده است.

وجودی مغتنم در صنعت نشر و کتابداری در ایران / احمد سمیعی‌گیلانی

آشنایی من با عبدالحسین آذرنگ به همکاری‌مان در «مؤسسه‌ انتشارات فرانکلین» برمی‌گردد. او محقق و صاحب‌نظر برجسته‌ رشته‌ كتابداری در ایران است. در تخصص‌های گوناگون، کسانی هستند كه در نوع خود تك‌اند و کارهایی کرده‌اند که كسی دیگر در آن حوزه نظیرش را نكرده است؛ آذرنگ هم از این کسان است.

بسیاری از دانش‌آموختگان رشته‌ كتابداری عمدتا‌ «فن» كتابداری را بلدند؛ اما عبدالحسین آذرنگ، علاوه بر آشنایی و تسلط کامل بر فنون کتابداری، معلومات وسیعی نیز در زمینه‌ صنعت نشر دارد و مهم‌تر از آن، منبع‌شناسی درجه‌‌ یک است. دستی بر رشته دانش‌نامه‌نگاری دارد و در این رابطه تاکنون با بسیاری از مراکز، از‌جمله دانش‌نامه جهان اسلام، مركز نشر دانشگاهی، همکاری‌های ارزنده‌ای داشته‌ و خدمات مؤثر و در‌خور‌توجهی کرده است. به خاطر دارم که آقای دكتر مظاهر مصفا، استاد زبان و ادبیات فارسی، مقاله‌های آذرنگ را در دانش‌نامه‌ جهان اسلام بسیار تحسین می‌کردند و می‌گفتند مشخص است که آذرنگ هم منابع را خوب می‌شناسد و هم زبان مقاله‌های او بی‌عیب‌و‌نقص است.

روال کار آذرنگ در دانش‌نامه‌ جهان اسلام به این ترتیب بود که اولا مقاله‌ها را سفارش می‌داد و می‌دانست كدام محقق كدام مقاله را می‌تواند بنویسد. سپس کار را با حساسیت ویژه‌ای به آن محقق می‌سپرد. پس از دریافت کار، آن را ارزیابی می‌کرد و در نهایت مقاله را به بخش ویرایش می‌فرستاد. در این خدمات روش منحصربه‌فردی داشت و چرخه‌ كار او در دانش‌نامه‌نویسی، نظارت و سرپرستی کارها بی‌نقص بود. اشخاصی که تخصص‌های این‌چنین نادر و كمیابی دارند، مغتنم‌اند و باید قدر آنها را دانست.  آذرنگ در کسوت پژوهشگری قابل و دقیق، مطالعات وسیعی در زمینه‌ صنعت نشر انجام داده است‌ که حاصل آن مقاله‌های پرشمار اوست. همچنین به خاطر تسلط به زبان انگلیسی، مقالات متعددی هم از ایشان در مجلات معتبر به چاپ رسیده که آن هم افتخاری بزرگ است.  كمتر كسی را می‌شود شناخت كه به اندازه‌ آذرنگ، مطالعات و معلومات در حوزه‌ صنعت نشر داشته باشد و از نظر وسعت مطالعات در آن زمینه در ایران بی‌نظیر است.

برو به آدرس