بی بی سی:

بنا بر گزارش‌ها از ایران ساسان نیک‌نفس، زندانی سیاسی، در اثر وخامت حال و عدم رسیدگی مسئولان، جان خود را از دست داده است.

فعالان حقوق بشر روز دوشنبه ۱۷ خرداد از مرگ آقای نیک‌نفس بعد از انتقال او به بهداری زندان تهران بزرگ (فشافویه) خبر دادند.

علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل ساسان نیک‌نفس به بی‌بی‌سی فارسی گفت که خبر درگذشت او را هیچ مقام رسمی تأیید نکرده و "حتی به خانواده او خبری نداده‌اند، اما منابعی از داخل زندان می‌گویند در بلندگوهای داخل زندان این خبر را اعلام کرده‌اند و به زندانیان تسلیت گفته‌اند."

آقای شریف‌زاده پیشتر به خبرگزاری ایلنا گفته بود: "از داخل زندان به من اطلاع دادند که حدود دو روز پیش با خون‌ریزی بینی و دهان با توجه به بیماری قبلی به بهداری زندان منتقل شده است که از آنجا هم به بیمارستان لقمان منتقل شده اما پیگیری‌های مادرش از بیمارستان نتیجه‌ای نداشته است."

"مرگ در قرنطینه زندان"

فعالان حقوق زندانیان در شبکه‌های اجتماعی از مرگ ساسان نیک‌نفس "در قرنطینه زندان تهران بزرگ" خبر داده‌اند.

گفته می‌شود مسئولان این زندان به هم‌بندی‌های آقای نیک‌نفس و زندانیان سیاسی دیگر گفته‌اند که او درگذشته است.

مهدی محمودیان، فعال حقوق زندانی‌ها در ایران در توییترش نوشت: "متاسفانه ساسان نیک‌نفس بر اثر بی‌لیاقتی مسئولین قضایی کشته شد."

درگذشت بهنام محجوبی، درویش گنابادی که از 'شکنجه و بدرفتاری' ماموران امنیتی ایران شکایت داشت

سال گذشته گزارش شد که آقای نیک‌نفس به "بیماری اعصاب و روان" مبتلاست و از دسترسی به خدمات پزشکی و حق درمان محروم بوده است.

ساسان نیک‌نفس، فعال سیاسی، یکی از ده نفری بود که در آذر ماه ۹۸ و با اتهاماتی از جمله "اجماع و تبانی علیه امنیت کشور"، "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبری" به زندان محکوم شد.

بنا بر گزارش‌ها مصادیق اتهامی او "حمایت از نظام پادشاهی از طریق فعالیت در رسانه‌های اجتماعی، پخش تراکت، شعار‌نویسی و اسکناس‌نویسی" عنوان شد.

حکم او که هشت سال زندان اعلام شد که به گفته دادگاه پنج سال از آن قابلیت اجرا داشت.

این حکم در اردیبهشت سال ۹۹ تایید شد و آقای نیک‌نفس در مرداد همان سال برای اجرای حکم به زندان منتقل شد. 

برو به آدرس